نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 16:26

اردوغان و السیسی با یکدیگر دیدار کردند/ تاکید بر لزوم تقویت روابط

روسای جمهور ترکیه و مصر پس از گذشت یک دهه از قطعی روابط دیپلماتیک در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر امروز یکشنبه پس از سال‌ها قطعی روابط دیپلماتیک، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین دیدار رسمی اردوغان و السیسی طی یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری مصر با اعلام اینکه گفتگوی السیسی و اردوغان بر موضوعاتی نظیر همکاری‌های منطقه‌ای و بخش انرژی متمرکز بوده، تصریح کرد: روسای جمهوری دو کشور بر لزوم تقویت روند روابط میان قاهره و آنکارا و توسعه این روابط تا سطح همکاری‌های دوجانبه تاکید ورزیدند.

دفتر ریاست جمهوری مصر تاکید کرد: اردوغان و السیسی تقویت همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای میان مصر و ترکیه را یک روش راهبردی استوار توصیف کرده و بر لزوم تقویت این روابط بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک در راستای تقویت ثبات در منطقه تاکید ورزیدند.

همچنین دو طرف ضمن تبادل نظر درباره تحولات منطقه‌ای دارای اهتمام مشترک، بر لزوم تقویت رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها میان دو کشور تاکید کردند.

گفتنی است روابط مصر و ترکیه از ۱۰ سال پیش تنها در سطح روابط اقتصادی دنبال می‌شد و این روابط در دیگر بخش‌ها از جمله مسائل سیاسی و دیپلماتیک قطع شده بود. در ماه جولای گذشته مقامات دو کشور پس از گذشته یک دهه از رخوت در روابط دوجانبه، از ارتقای سطح این روابط خبر دادند.

پس از پیروزی اخیر رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نیز روسای جمهور دو کشور بر لزوم تقویت سطح روابط دیپلماتیک و ارتقای آن تا سطح تبادل سفیر تاکید کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1493159

مهمترین اخبار ایران و جهان: