نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 14:16

افزایش ۷۰ درصدی غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس اعلام پزشکی قانونی امسال آمار غرق‌شدگی در این استان ۷۰ درصد افزایش یافته است.

مسعود مثنوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۱۱ حادثه غرق‌شدگی در استان داشتیم اما در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۱۷ مورد گزارش شده است که نیسبت به سال گذشته ۵۴/۵ درصد افزایش مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار ذکرشده مربوط به حوادثی است که در هلال احمر ثبت شده ، اما برخی حوادث در اورژانس و پزشکی قانونی که منسجم‌ترین آمار است ثبت می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بر اساس اعلام پزشکی قانونی امسال آمار غرق‌شدگی در این استان ۷۰ درصد افزایش یافته است.

مثنوی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری استانی چهار فصل است و آب و هوای بکر دارد اما باید توجه کرد که رودخانه‌ها در این استان نسبت به سایر استان‌ها ممکن است کم‌تر باشد، اما حوادث بیشتری داریم که یکی از دلایل آن عدم دقت خانواده‌ها است.

وی تاکید کرد: اصول شنا در رودخانه‌ها متفاوت است چراکه رودخانه‌ها عمیق و گردابی بوده و آب آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی بوده و قابل اعتماد نیست، همچنین آب آن سرد و بنابراین شنا در استخر متفاوت از شنا در رودخانه‌ها است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نیز بدون اطلاع از وضعیت رودخانه‌ها وارد آب می‌شوند و این عدم آگاهی بروز حوادثی را به‌همراه دارد.

مثنوی خاطرنشان کرد: تابستان امسال پویش غرق نشویم راه‌اندازی شد و امدادگران در حریم‌های رودخانه‌های خطرناک حضور پررنگ یافتند، اما باید توجه شود که خود خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی گفت: با اقدامات صورت گرفته آمار غرق‌شدگی در استان در سه ماهه دوم کاهش یافت.

مثنوی تاکید کرد: توصیه می‌شود جوانان حاضر در محل در مواقع بروز حوادث غرق‌شدگی از رفتارهای احساسی خودداری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نصب تابلو در حاشیه رودخانه‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش غرق‌شدگی داشته باشد و درخواست می‌شود دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدام کنند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که غرق‌شدگی‌ها همیشه در مکان‌های عمومی رخ نمی‌دهد و در ویلاهای خصوصی نیز چنین اتفاقاتی می‌افتد و مالکان این مکان‌ها هم باید این نکته را مدنظر داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496359

مهمترین اخبار ایران و جهان: