نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 12:14

انقلابی که خونی تازه به رگ‌های ورزش گیلان تزریق کرد

حوزه ورزش یکی از بخش‌هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته اکه امروز شاهد درخشش ورزشکاران گیلانی در عرصه‌های بین المللی و کسب مقام‌های جهانی هستیم.

خبرگزاری فارس؛ سعید شفیعی‌ثابت: ساختار ورزش کشور با ارتقا و تبدیل ساختار ورزش کشور از یک معاونت در وزارت آموزش و پرورش در قبل از انقلاب اسلامی به سازمان مستقل تربیت بدنی و در  نهایت‌ به وزارت ورزش و جوانان تقویت و توسعه بی‌سابقه داشته و فدراسیون‌های ورزشی، از ۲۰ فدراسیون، به ۵۱ فدراسیون افزایش یافت و همچنین رشته‌های ورزشی، از حدود ۳۰ رشته، به بیش از ۱۷۰ رشته ارتقا داشته است.

پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تعداد معدودی ورزشگاه و اماکن ورزشی در کشور وجود داشت و در گیلان نیز این اماکن بسیار محدود بوده و امکان فعالیت ورزشی برای همه اقشار در آنها امکان‌پذیر نبود و محدود به قشر اندکی می‌شد.

فعالیت ۴۴۹ اماکن ورزشی متعلق به اداره‌کل ورزش و جوانان در گیلان 

ولی بعد از پیروزی انقلاب، توسعه زیرساخت‌های ورزشی جزو اولویت‌های دولت‌ها شده و اکنون بعد از گذشت ۴۵ سال از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران، در استان گیلان ۴۹۹ مکان ورزشی متعلق به اداره ورزش و جوانان گیلان وجود دارد که از این تعداد ۱۸۹ مجموعه ورزشی روباز و ۳۱۰ مورد نیز سرپوشیده است.

سالن ۴ هزار نفری تختی لاهیجان که در سال ۹۸ افتتاح شد

این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۲۰ مجموعه ورزشی در استان وجود داشت که از این تعداد ۱۳ مکان روباز و هفت مورد هم سالن‌های سرپوشیده بود.

سالن ۶ هزار نفری شهدای رشت که در سال ۹۱ به بهره‌برداری رسید

رشد ۱۵ برابری تعداد ورزشکاران گیلانی بعد از پیروزی انقلاب  

پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ ورزشکار به صورت سازمان یافته در گیلان فعالیت داشتند که هم اینک نیز شاهد رشد ۱۵ برابری در این بخش هستیم به طوری که پیش از کرونا، تعداد ورزشکاران سازمان یافته در گیلان بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار در حال فعالیت بودند.

بر اساس اطلاعات و آمارهای اعلام شده، قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۱۱۰ مربی و ۹۰ داور در گیلان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت داشتند اما هم اکنون بیش از ۱۵ هزار مربی و نزدیک به ۶ هزار داور در رشته‌های مختلف در گیلان فعالیت دارند.

فعالیت ۵۸ بانوی ورزشکار در گیلان 

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به حوزه بانوان در کشور و در حوزه‌های مختلف شد به طوری که تعداد کل ورزشکاران زن گیلان در سال ۵۷ طبق اطلاعات مرکز آمار ایران حدود ۶۸۰ نفر بود، اما بر اساس اعلام اداره کل ورزش و جوانان گیلان هم اکنون بیش از ۵۸ هزار بانو در رده‌های سنی مختلف در گیلان به صورت سازمان‌یافته ورزش می‌کنند.

همچنین بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، تنها  هشت هزار و ۶۲۹ مربی زن در گیلان فعالیت ورزشی داشتند و ۲ هزار و ۴۲۰ زن نیز در حوزه داوری ورزشی در گیلان فعالند.

توکیو نقطه اوج حضور ورزشکاران گیلانی در المپیک

تاکنون ۲۴ ورزشکار گیلانی در رشته‌های وزنه.برداری، کشتی، شنا، واترپلو، بوکس، فوتبال، دو و میدانی، قایقرانی، تنیس روی میز، کاراته، شمشیربازی و تکواندو در ادوار مختلف رقابت های المپیک حضور یافتند‌ که ۱۰ سهمیه برای دوران پهلوی و ۱۴ سهمیه المپیک نیز بعد پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد که بیشترین میزان آن مربوط به المپیک توکیو با پنج ورزشکار است.

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1658759

مهمترین اخبار ایران و جهان: