نیوز سیتی!
01 بهمن 1402 - 13:21

تبدیل ۲۰ هزار هکتار از اراضی تربت‌حیدریه به بیابان

رییس میحط زیست تربت حیدریه از تبدیل ۲۰ هزار هکتار از اراضی تربت حیدریه به بیابان خبرداد.

داوود نور محمدی، رئیس محیط زیست تربت‌حیدریه در گفتگو با خبرنگار فارس درتربت حیدریه در خصوص پدیده گرد و غبار طی سه سال اخیر در این شهرستان گفت: خشکسالی‌های بی‌سابقه و تخریب پوشش گیاهی و چرای بی‌رویه دام‌ها باعث افزایش گرد و غبار و ریزگردها می‌شود، البته این منطقه گاهی تحت تاثیر فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار می‌گیرد و طی سه سال اخیر این معضل در تابستان و اوایل پاییز مشهود بوده‌است.

وی گفت : در حال حاضر ۲۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان تبدیل به بیابان شده و برای رفع این معضل منابع طبیعی طبق ماده ۲۴ قانون هوای پاک مکلف است علاوه بر اجرای کاشت نهال با مشارکت مردم و دستگاهها و سازمان های مردم نهاد سالانه ۳۰۰ هزار هکتار در کل کشور گونه‌های گیاهی که نیاز ابی کمی‌دارند را کاشت کند.

نورمحمدی تصریح کرد: البته بیشتر خودروهای سنگین که ترد می‌کنند، در خارج از شهر تردد ندارند و بدلیل مصرف نوع سوخت، آلایندگی بالاست و اگر کد ثبت تخلفات خودروهای فاقد معاینه فنی دریافت شود عمده مشکلات در این حوزه نیز برطرف می‌شود.

مطالبه جدی محیط زیست، تبدیل زباله ها به کمپوست است 

 رئیس محیط زیست تربت‌حیدریه در خصوص زباله‌گاه این خطه گفت: زمانی زباله‌گاه شهر تربت‌حیدریه یکی از بحرانی‌ترین زباله‌گا‌های کشور بود، اما طی یک سال اخیر مقداری سامان یافته و از انباشتگاه زباله که بسیار وضعیت نامناسبی داشت به محلی برای دفن زباله‌ها تبدیل شده‌است.

 وی بیان کرد: البته ما مخالف با دفن زباله هستیم چرا که شیرآبه‌های حاصل از دفن زباله‌ها منابع آبی‌ زیرزمینی و خاک را آلوده می‌کند و تبعات زیست محیطی به همراه دارد، لذا شهرداری باید ساز و کار تبدیل زباله به کمپوست را فراهم کند.

نورمحمدی گفت : برای زباله‌گاه پیگیر مالکیت زمین به میزان۵۰ هکتار در مجاورت زباله‌گاه هستیم چرا که ۲۰ هکتار فعلی کفایت انجام کار در سطح کلان را ندارد.

وی گفت : از ابتدای امسال و با محوریت صنعت و معدن و کشاورزی ۱۱۸ مجوز زیست محیطی صادر شده که ۸۱ مجوز در حوزه احداث، ۳۷ مجوز در حوزه بهره‌برداری بوده و همچنین و ۳۵ مورد نیز مخالفت داشتیم.

رییس محیط زیست تربت حیدریه عنوان کرد: از ابتدای امسال ۱۸۴ اخطاریه صادر و ۳۷ پرونده تخلف تشکیل و ۳۲ متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1644559

مهمترین اخبار ایران و جهان: