نیوز سیتی!
25 بهمن 1402 - 16:18

توسعه بی‌رویه کشاورزی "مرگ تالاب‌های ایران" را رقم زد

مدیرکل پیشین دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست توسعه بی‌ضابطه کشاورزی را متهم اصلی خشکی بیشتر تالاب‌های کشور دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسعود باقرزاده کریمی؛ متخصص تالاب و زیستگاه‌های آبی در یک برنامه رادیویی در رابطه با وضعیت تالاب‌های ایران اظهار کرد: یکی از مواردی که باعث شد تا تالاب‌های کشور ما با مشکل خشکی روبرو شوند، توسعه کشاورزی در کشور بود که باعث شد حقابه‌ای که برای محیط زیست بود به کشاورزی پرداخت شود.

وی ادامه داد: ما در این سال‌ها تمام توسعه و اشتغال را به سمت کشاورزی بردیم و این در حالی است که از نظر مصرف آب با یک متر مکعب آب در صنعت می‌توان 27 برابر کشاورزی اشتغال ایجاد کرد و لذا با یک دهم آبی که به کشاورزی دادیم، می‌توانستیم در صنعت 270 برابر از کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کنیم.

باقرزاده کریمی تأکید کرد: حرف ما این نیست که کشاورزی را رها کنیم و همه کارشناسان کشاورزی را به عنوان اصلی‌ترین مسیر رسیدن به امنیت غذایی قبول دارند اما سوال این است که چرا باید تمام توسعه خود را بر این محور بگذاریم.

 مدیرکل پیشین دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه الگوی توسعه را به اشتباه پیموده‌ایم، گفت: تغییر کاربری اراضی، اختصاص تمام آب به کشاورزی منجر به خشکاندن تالاب‌ها شد و در واقع یکی از بزرگترین معضلات تالاب‌های کشور ما به همین توسعه اراضی کشاورزی برمی‌گردد.

باقرزاده کریمی گفت: توسعه شهرها و روستاها نیز دیگر موردی شد که به تالاب‌های ما آسیب زد؛ پیش‌تر شهرهای ما در کنار آب توسعه پیدا می‌کرد و زمانی که ایران قدیم را مرور بررسی کنیم، کمتر شهر یا آبادی است که در کنار یک رودخانه بنا نشده باشد اما با رشد جمعیت، شهرها در مناطقی به دور از آب نیز توسعه پیدا کرده و در کنار آن گسترش صنایع و تغییر کاربری‌ها و افزایش باغات و ویلاسازی‌ها باعث شد تا بسیاری از تالاب‌های کشور از بین بروند.

وی با اشاره به سدسازی‌های بی‌رویه و بعضاً بدون مجوز محیط زیستی تصریح کرد: مصارف آب بسیار بالا رفت و سدسازی‌هایی هم که صورت گرفت منجر به عدم پرداخت حقابه تالاب از این منابع محدود آب شده که نمونه آن را در بختگان، ارومیه و گاوخونی دیده‌ایم.

متخصص تالاب و زیستگاه‌های آبی موضوع دیگری که منجر به خشکی تالاب‌های کشور شده ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی دانست و خاطرنشان کرد: خشکسالی و قرار گرفتن کشور ما در مناطق خشک و نیمه خشک جهان ایجاب می‌کند که با تغییر اقلیم و خشکسالی سازگار شویم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1670815

مهمترین اخبار ایران و جهان: