نیوز سیتی!
27 دی 1402 - 15:14

در پایگاه حریر که توسط سپاه بمباران شد چه می گذرد؟

پایگاه‌ نظامی آمریکایی «حریر» در عراق، از جمله اهداف سپاه پاسداران در حمله موشکی اخیرش بود، به راستی در پایگاه نظامی حریر چه می‌گذرد و چرا مورد حمله سپاه پاسداران قرار گرفت؟

فارس‌پلاس؛ روایت روز - پایگاه نظامی آمریکایی «حریر» هدف حملات موشکی و پهپادهای سپاه پاسداران قرار گرفت و متحمل خسارات بسیاری شد.

در این گزارش به پایگاه هوایی حریر آمریکا در شهر اربیل عراق و دلایل اصلی هدف قرار دادن مکرر آن توسط ایران می‌پردازیم که بعد از پایگاه نظامی «عین الاسد» دومین پایگاه مهم و بزرگ آمریکا در عراق محسوب می‌شود.

پایگاه هوایی حریر زیر نظر نیروی هوایی ارتش ایالات متحده قرار دارد و پایگاهی هوایی برای انجام عملیات ویژه نیروی هوایی ایالات متحده محسوب می‌شود. این پایگاه در منطقه حریر، در شهر اربیل، در منطقه کردستان عراق قرار دارد.

این پایگاه شهرستان «شقلاوة» در ۷۷ کیلومتری مرکز شهر اربیل به سمت شرق قرار دارد و نزدیک ترین پایگاه هوایی آمریکا به مرز ایران است که تنها با مرزهای ایران ۱۱۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. نظامیان آمریکایی این منطقه را در سال ۲۰۰۳ اشغال کردند، وقتی به عراق لشکرکشی نظامی کردند و این کشور را به تصرف خود درآوردند. در آن زمان نام پایگاه نظامی حریر، «باشور» بود.

پس از تصرف این پایگاه، آمریکایی‌ها اقدام به توسعه آن کرده و آن را به موشک های تهاجی، هواپیماهای جنگی و رادارهای پیشرفته مجهز کردند.

 

ادعای مبارزه با داعش

پایگاه نظامی حریر از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی وقتی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا تشکیل شد، به عنوان مهمترین پایگاه عملیاتی علیه داعش به ظاهر و در واقع کمک به داعش و حمایت از این گروه تروریستی تکفیری مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۹ و پس از فروپاشی داعش، آمریکا پایگاه نظامی حریر را به کانون عملیات‌های سری و محرمانه‌اش در سوریه تبدیل کرد و به این منظور نیروهای نظامی ویژه خود تحت عنوان «دلتا» را در این پایگاه مستقر کرد.

این اعتقاد وجود دارد که آمریکا از این پایگاه برای انجام عملیات‌های نظامی‌ش در سوریه استفاده می‌کند، علاوه بر اینکه این پایگاه نقش لجستیکی و پشتیبانی را برای پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه بازی می‌کند و به واسطه قرار داشتن آن در منطقه کردستان عراق و نزدیکی به مرزهای سوریه، هموار تأمین کننده نیازهای تسلیحاتی و نیروهای پشتیبانی پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه بوده و مقصد اصلی نظامیان مسقر در این پایگاه سوریه است.

 

 

البته آمریکایی‌ها از این پایگاه برای آموزش نیروهای کرد پیشمرگه نیز استفاده می‌کنند. البته این آموزش‌ها تنها شامل نیروهای کرد پیشمرگه نمی‌شود، بلکه در سال‌های اخیر به محلی برای آموزش و پشتیبانی از نیروهای ضدانقلاب بدل شده است.

یکی از مهمترین عملیات‌های نیروهای ویژه دلتا حمله به مقر سرکرده وقت داعش، «ابوبکر البغدادی» بود، وقتی آمریکا دید که البغدادی از اهداف مورد نظر کاخ سفید عدول کرده و تاریخ مصرف آن برای آمریکایی‌ها و غرب تمام شده است. در این عملیات هشت فروند بالگردCH-47 Chinooks، از پایگاه هوایی حریر به پرواز درآمد و عملیات حمله به البغدادی را انجام داد.

توسعه و گسترش بیش از پیش پایگاه حریر

با اعلام فروپاشی داعش، آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با داعش به عراق لشکرکشی کرده بودند، نه تنها آن را تخلیه نکردند، بلکه بر اساس گزارشی که خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی اواخر سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، اقدام به توسعه و گسترش بیش از پیش پایگاه حریر با استفاده از صدها کیلومتر اراضی پیرامون پایگاه کردند.
 

 

توسعه پایگاه شامل افزایش ظرفیت، ایجاد استحکامات در داخل پایگاه و ساخت پناهگاه‌های زیرزمینی، انبارها و خوابگاه‌های جدید در محوطه اصلی پایگاه می‌شد.

توسعه و گسترش پایگاه نظامی حریر درحالی توسط آمریکایی‌ها صورت گرفت که دولت و مردم عراق بارها بر خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان تاکید کرده بودند.

این پایگاه در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در پاسخ به ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد در روز 3 ژانویه، مورد حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

چرا سپاه پاسداران پایگاه حریر را هدف گرفت

با روی کار آمدن دولت بایدن همچون دولت‌های پیشین آمریکا، دکترین این کشور در برابر کشورمان، به سازمان‌دهی، تجهیز و آموزش نیروهای ضدانقلاب در آن‌سوی مرزهای کشور، تعریف شده است و مرکز این فتنه‌انگیزی جدید، پایگاه حریر در کردستان عراق است.
 

 

مقامات نظامی کشورمان ضمن درخواست‌های مکرر از دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این پایگاه، مستقیماً به آمریکایی‌ها نیز هشدار داده‌اند که در صورت تکرار شرارت‌ها بساط آن‌ها را جمع خواهند کرد.

حساسیت ایران به این پایگاه آمریکایی از آن جهت است که به مرکزی برای ایجاد انسجام و وحدت رویه میان گروهک های پراکنده غرب و شرق کشور تبدیل شده و به نوعی نسخه تکمیل یافته تروریست‌های نیابتی داعش، از سوی ایالات متحده است که با اجرای این پروژه، تلاش می شود جمهوری اسلامی در مسائل امنیتی به چالش کشیده شود.
 


حجم کشفیات سلاح گرم، تحرکات عوامل گروهک‌های تروریستی و افزایش شمار مأموریت‌ها و درگیری‌ها در مرزها با این گروهک‌ها و همچنین عملیات تروریستی اخیری که در کرمان، در سالروز شهادت سردار سلیمانی انجام و منجر به شهید و زخمی شدن ده‌ها شهروند شد، همگی سناریوی ناامن سازی ایران با بهره‌گیری گروهک‌های تروریست  از سوی آمریکا و به مرکزیت پایگاه حریر در کردستان عراق را نشان می‌دهد. عملیات اخیر سپاه پاسداران در راستای مقابله با همین تهدید بالقوه فرامرزی در اربیل صورت گرفت.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641059

مهمترین اخبار ایران و جهان: