نیوز سیتی!
30 دی 1402 - 14:01

تغییرات گسترده در بخش‌های مالی دولتی و انتظامی تاجیکستان

بر اساس فرمان‌ رئیس جمهور تاجیکستان رؤسای جدید بانک ملی، امانت بانک، آکادمی علوم و دانشگاه ملی تعیین و تقریباً کل روسای نهادهای انتظامی و نیروهای امنیتی استان «ختلان» این کشور برکنار شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، با فرمان «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چند بخش دولتی از جمله در موسسات مالی اصلی این کشور تغییراتی رخ داد و تقریباً کل روسای نهادهای انتظامی و نیروهای امنیتی استان «ختلان» برکنار شدند.

بدین ترتیب، «حاکم خالق‌زاده» که ریاست بانک ملی تاجیکستان را بر عهده داشت از این سمت برکنار و به عنوان معاون اول نخست وزیر تعیین شد.

«فردوس طالب‌زاده» معاون سابق این بانک، طی حکمی به ریاست بانک ملی تاجیکستان منصوب شد.

طالب‌زاده چندان در رسانه‌ها شناخته شده نیست، اما افرادی که وی را می‌شناسند از وی به عنوان یک شخص آگاه از تمامی پیچیدگی‌های سیستم بانکی این کشور توصیف می‌کنند.

رئیس جدید بانک ملی تاجیکستان 44 سال دارد و تحصیلات تخصصی عالی را در دانشگاه پیشرو قبرس شمالی دریافت کرده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در موسسه عالی ملی علوم سیاسی ژاپن به پایان رسانده است. وی در سال‌های مختلف در وظایف گوناگونی در بانک ملی تاجیکستان کار کرده است.

بنابر فرمان دیگر، «علی‌جان سلیم‌زاده» که معاونت بانک ملی تاجیکستان را بر عهده داشت، به عنوان رئیس «امانت‌بانک» این کشور منصوب شد.

رئیس جدید امانت‌بانک تاجیکستان نیز 44 سال دارد و تحصیلات تخصصی را در مسکو و در تاجیکستان فرا گرفته است.

همچنین در چارچوب این تغییرات، روسای جمهور تاجیکستان روسای 3 ساختار تازه‌بنیاد را منصوب کرد.

بدین ترتیب، ریاست آژانس نوآوری و فناوری‌های دیجیتال را «خورشید فیض‌الله‌زاده»، معاون اول  سابق کمیته دولتی سرمایه‌داری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان، بر عهده گرفت.

«فرهاد رحیمی» که ریاست آکادمی ملی علوم تاجیکستان را بر عهده داشت به عنوان رئیس کمیته آموزش ابتدایی و متوسطه حرفه‌ای وابسته به دولت این کشور تعیین شد.

ریاست آکادمی ملی علوم به نوبه خود بر عهده «قابل‌جان خوشوقت‌زاده» رئیس سابق دانشگاه ملی تاجیکستان گذاشته شد.

رحمان در فرمان دیگری «امامعلی نصرالدین‌زاده» دستیار در امور توسعه اجتماعی و روابط عمومی خود را به عنوان رئیس جدید دانشگاه ملی تاجیکستان منصوب کرد.

بنابر فرمان دیگر رئیس جمهور تاجیکستان «دلشاد رحیمی» فرهنگ‌شناس مشهور تاجیک، ریاست نمایندگی دائمی آموزش، علم و فرهنگ در سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت. فرمان افتتاح این نهاد در ابتدای سال جاری به امضا رئیس جمهور رسید.

هفته گذشته همچنین جلسه شورای امنیت تاجیکستان برگزار شد که در آن رحمان به پایین بودن سطح اجرای قوانین در حوزه پیشگیری و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و فساد اشاره و به دلیل کثرت تخلفات و عدم رعایت الزامات قوانین و مقررات نظامی، تقریبا کل روسای نهادهای انتظامی و نیروهای امنیتی در استان ختلان را برکنار کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین خواستار سنجش دانش حرفه‌ای کارمندان پلیس راه وزارت کشور و کاهش 30 درصدی تعداد کارمندان آنها شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1643515

مهمترین اخبار ایران و جهان: