نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 23:44

۸ دی گیلانیان در صیانت از استقلال سیاسی و اقتصادی ایران بود

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه هشت دی سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۸۸ از جمله روزهایی بودند که در آن مردم گیلان زودتر از بسیاری از خواص و مدیران، خودشان را به‌ معرکه رساندند، گفت: یکی از این وقایع، در صیانت از استقلال اقتصادی ایران و دیگری برای حفاظت از استقلال سیاسی بود.

سید رسول منفرد رئیس حوزه هنری گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه ۱۲ سال قبل، واکنش مردم گیلان به وقایع ناگوار عاشورای ۸۸، در هشت دی آن سال رقم خورد، اظهار کرد: مردم گیلان در شام غریبان، از اتفاقات روز عاشورای تهران (۶ دی) مطلع شده و صبح هشتم دی‌ماه، با هماهنگی‌های صورت گرفته و تلاش‌های شهید مدافع حرم کوچک زاده مردم رشت به‌ میدان آمدند. 

وی با بیان اینکه برای مردم اقلیمی که یک درهم‌ آمیختگی تاریخی و عمیق با امام‌زادگان و نوادگان ائمه اطهار (س) داشتند، این کافی و راضی‌کننده نشد و آن‌ها نهم دی‌ماه مجدداً در میدان شهرداری رشت تجمع کردند، گفت: هشتم دی، یادآور یک حضور حماسی دیگر از مردم گیلان در تاریخ نیز هست و گیلانیان در دی‌ماه ۱۳۲۹، در اوج حساسیت مبارزات ملی شدن شدن صنعت نفت، دقیقاً در چنین روزی، در میدان شهرداری رشت شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از مردم گیلان شد. 

به گفته رئیس حوزه هنری گیلان، در زمانه‌ای که ساختارهای سیاسی و سطح اجتماعی، خیلی از مناطق کشور را در انفعال فرو برده بود این تجمع بزرگ، پشتوانه شخصیت‌هایی چون مرحوم آیت‌الله کاشانی، مرحوم مصدق و قلم‌ها و اراده‌هایی شد که ۲۹ اسفندماه، ملی شدن نفت را به مرحله تصویب رساندند. 

منفرد با بیان اینکه تجلیل یا حمایت رهبران ملی‌سازی نفت و شخصیت مبارزی چون شیخ محمدباقر رسولی از مردم گیلان برای این تجمع، نشانه اهمیت و تأثیرگذاری راهپیمایی ۸ دی بود، افزود: حضور مردم در وقایع معمولی تاریخ، مهم است اما در بزنگاه‌هایی که دل خواص به تردید می‌افتد و دست مدیران لرزان می‌شود اقدام مردم اهمیتی مضاعف می‌یابد و تاریخ دیگری را بنا می‌گذارد. 

وی با بیان اینکه هشت دی سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۸۸ از جمله روزهایی بودند که در آن مردم گیلان زودتر از بسیاری از خواص و مدیران، خودشان را به‌ معرکه رساندند، تصریح کرد: یکی از این وقایع، در صیانت از استقلال اقتصادی ایران و دیگری برای حفاظت از استقلال سیاسی بود که اهمیت و عظمت حضور مردم در دوره اختناق پهلوی که گاهی مردم گیلان از رعب متهم شدن به برگزاری تجمع، حتی جرئت برگزاری تشییع عزیزان خود را نداشتند مشخص است. 

رئیس حوزه هنری استان گیلان با بیان اینکه پاسداشت مناسبت «۸ دی» در گیلان، به‌ خاطر آن پیشینه تاریخی، می‌تواند نماد و یادآور زمان‌های مختلفی شود که این استان پیشگام و تعیین‌کننده است، افزود: این مهم، یک حماسه مردمی بوده که شایسته است پرچمداری پاسداشت این روز نیز باید به‌ دست مردم بیفتد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620059

مهمترین اخبار ایران و جهان: