نیوز سیتی!
14 اسفند 1402 - 12:39

رزمایش ناتو در لهستان با هدف بازدارندگی در برابر روسیه

سربازان ۱۰ کشور ناتو از امروز دوشنبه مانور گسترده‌ای را با هدف بازدارندگی در برابر روسیه در لهستان آغاز می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، سربازان 10 کشور ناتو طی یک مانو با هم از طولانی ترین رودخانه لهستان عبور می کنند. این رزمایش برنامه ریزی شده بخشی از یک رزمایش بزرگ برای بازدارندگی در برابر روسیه است.

به این ترتیب سربازانی از چندین کشور ناتو امروز (دوشنبه) به عنوان بخشی از یک تمرین نظامی مشترک از ویستولا در لهستان عبور کنند. این مانور موسوم به اژدها 24 در طولانی ترین رودخانه لهستان در نزدیکی شهر Korzeniowo در حدود صد کیلومتری جنوب گدانسک برگزار می شود. به گفته نیروهای مسلح لهستان، در مجموع 20000 سرباز از ده کشور ناتو در این کشور درگیر هستند که 15000 نفر آن ها از لهستان هستند. عبور از ویستولا با ساخت پل پانتونی آزمونی برای همکاری نیروهای مسلح در زمین، دریا، هوا و فضای مجازی است.

این رزمایش بخشی از مانور بزرگی است که ناتو برای بازدارندگی روسیه در جناح شرقی خود برگزار می کند. این رزمایش بزرگ که مدافع ثابت قدم نام دارد حدود چهار ماه طول می کشد و از نروژ تا کشورهایی مانند رومانی گسترش می یابد. ائتلاف دفاعی ناتو حدود 90000 سرباز را برای این منظور بسیج کرده است.

علاوه بر اثر آموزشی، هدف اصلی این مانور در مقیاس بزرگ، بازدارندگی در برابر روسیه است. هشدارهای فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه ظرف چند سال روسیه می تواند آماده باشد تا پایبندی ناتو به اتحادها را آزمایش کند. از زمان موضع گیری امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، که نمی خواهد استفاده از نیروهای زمینی در اوکراین را رد کند، بحث در مورد قابلیت جنگی این ائتلاف غربی شتاب بیشتری پیدا کرده است.

لهستان یکی از متعهدترین حامیان اوکراین است و همچنین تقریباً یک میلیون پناهنده جنگی را از همسایه شرقی خود پذیرفته است. این کشورهمچنین به عنوان یک مرکز لجستیکی برای کمک های نظامی غرب عمل می کند. لهستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا و ناتو یکی از کشورهایی است که به دلیل وضعیت خود از سوی روسیه احساس خطر می کند.

بسیاری از لهستانی ها نگرانند که روزی با سرنوشتی مشابه سرنوشت مردم اوکراین روبرو شوند که اکنون بیش از دو سال است که با جنگ تجاوزکارانه روسیه مواجه شده اند.

لهستان همچنین اخیراً در سیستم های تسلیحاتی مدرن سرمایه گذاری زیادی کرده است و حدود چهار درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع می کند. دونالد تاسک، نخست وزیر این کشور اخیرا هشدار داده است که تهدیدات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه علیه غرب بسیار جدی گرفته شود.

پوتین در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون، ناظم جناح راست ایالات متحده در آغاز فوریه، گفت که حمله روسیه به کشورهای ناتو به لهستان و به لتونی "کاملاً غیرممکن" است - با یک استثنا. پوتین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند سناریویی را تصور کند که در آن سربازان روسیه را به لهستان بفرستد، پاسخ داد: «فقط در یک مورد: اگر لهستان به روسیه حمله کند.» او اطمینان داد که روسیه هیچ منافع ارضی در لهستان یا لتونی ندارد. البته غربی ها بر این عقیده اند که پوتین همچنین قبل از حمله به اوکراین در فوریه 2022 سخنان مشابهی را ایراد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1682015

مهمترین اخبار ایران و جهان: