نیوز سیتی!
15 اسفند 1402 - 22:34

سنگ اندازی جدید مجارستان برای ناتو

مجارستان آشکارا مخالفت خود را با نامزدی «مارک روته» برای عهده داری عنوان دبیر کل آینده ناتو عنوان کرد تا به این ترتیب دردسر جدیدی را برای این ائتلاف نظامی ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، مارک روته، نخست وزیر موقت هلند، گزینه مورد علاقه برای جانشینی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو است. اما مجارستان می تواند این انتخاب را متوقف کند.

دولت مجارستان با انتخاب مارک روته، نخست وزیر فعلی هلند به عنوان دبیرکل جدید ناتو مخالفت کرده است. پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی در این باره گفت که مجارستان نمی تواند از نامزدی روته حمایت کند. وی به عنوان دلیل موضعی را که روته در مناقشه بین مجارستان و اتحادیه اروپا بر سر مسائل مربوط به حاکمیت قانون اتخاذ کرده بود، ذکر کرده و گفت: ما قطعا نمی توانیم از انتخاب فردی به عنوان دبیرکل ناتو که می خواهد مجارستان را به زانو درآورد حمایت کنیم.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه اخیراً از روته به عنوان نامزد دبیر کلی ناتو و جانشینی استولتنبرگ حمایت کردند. این مرد 57 ساله به عنوان گزینه مورد علاقه برای این سمت شناخته می شود.

البته دبیر کل ناتو با اجماع منصوب می شود و بنابراین نیاز به حمایت تمام 31 عضو این ائتلاف نظامی دارد. تقریبا دو هفته پیش، محافل دیپلماتیک این ائتلاف اعلام کردند که روته تاکنون از حمایت غیررسمی حدود 20 عضو ناتو برخوردار شده است. مجارستان - مانند ترکیه - یک حریف احتمالی در نظر گرفته شد.

استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو چندین بار دوره ریاست خود را تمدید کرده است، اما این مقام نروژی می‌خواهد پس از یک دهه در راس ائتلاف دفاعی آتلانتیک شمالی، سرانجام در ماه اکتبر از سمت خود کناره‌گیری کند.

روته در طول مدت تصدی مسئولیت نخست وزیری هلند روابط خوبی با سران مختلف دولت بریتانیا و ایالات متحده برقرار کرده است. این روابط همچنین شامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده می شود که به دنبال انتخاب مجدد است و بارها با اظهارات انتقادی درباره ناتو سر و صدا ایجاد کرده است. روته بارها از ولادیمیر، پوتین رئیس جمهور روسیه هم انتقاد کرده است.

مجارستان و ترکیه قبلاً هم درد سرهایی را برای ناتو ایجاد کرده و برای مدت طولانی با پیوستن سوئد به ناتو مخالفت کرده بودند. مجارستان تنها در پایان فوریه از مقاومت خود دست کشید و به تازگی پارلمان این کشور بالاخره این طرح الحاق را تصویب کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1682815

مهمترین اخبار ایران و جهان: