نیوز سیتی!
14 فروردین 1403 - 16:43

سیستم کشت NGS برای نخستین بار در ایران اجرا شد

سیستم کشت NGS برای نخستین بار در سطح کشور توسط گروه گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی جهاددانشگاهی طراحی و اجرا شده است که با کنترل دقیق شرایط محیطی، افزایش عملکرد و بهره‌وری آب و کود و در مجموع افزایش چشمگیر بهره‌وری اقتصادی را به دنبال داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدیه خرازی؛ عضو هیئت علمی گروه پژوهشی بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: سیستم کشت NGS برای نخستین بار در سطح کشور توسط این گروه طراحی و اجرا شده که با کنترل دقیق شرایط محیطی، افزایش عملکرد و بهره‌وری آب و کود و در مجموع افزایش چشمگیر بهره‌وری اقتصادی را به دنبال داشته است.

خرازی تصریح کرد: این گروه با توسعه این سیستم پیشرفته در سطح کشور در نظر دارد امکان افزایش سودآوری صنعت کشت‌های گلخانه‌ای در کشور را فراهم کند.

وی تصریح کرد: یکی از نوین‌ترین سیستم‌های کشت هیدروپونیک تجاری مطرح در دنیا، سیستم‌های کشت مبتنی بر تکنولوژی لایه نازک آب یا اصطلاحا NFT است و یکی از کاراترین نوع از این سیستم‌ها تحت عنوان New Growing System (NGS) توسط یک شرکت اسپانیایی توسعه یافته است.

خرازی ادامه داد: این سیستم شرایط مناسبی را جهت پرورش گیاهان با حجم کانوپی و ریشه حجیم، بدون کاربرد بستر کشت در شرایط مزرعه و گلخانه فراهم کرده است. از مزایای سیستم کشت NGS می‌توان به اکسیژن‌رسانی بهتر به ریشه گیاه، کاهش هزینه‌های تولید به دلیل عدم وجود بستر کشت، امکان بررسی دقیق حجم و کیفیت ریشه تولیدی، کاهش مصرف آب و کود تا 50 تا 80 درصد اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در این سیستم، ریشه گیاه در محفظه V شکل پلاستیکی قرار می‌گیرد و محلول غذایی با توجه به نیاز آبی گیاه در اختیار ریشه گیاه قرار می‌گیرد.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این سیستم جهت پرورش انواع سبزیجات، صیفی جات و گیاهان زینتی به صورت تجاری در گلخانه‌های پیشرفته هیدروپونیک مورد استقبال قرار گرفته است و انتقال فناوری آن از اسپانیا به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی صورت گرفته است. با این حال در آسیا، تنها کشورهای روسیه، قزاقستان و امارات این فناوری را در سطح تجاری مورد استفاده قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده، هرگونه سیاست‌گذاری درباره استفاده بهینه و افزایش کارایی مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده منابع آبی کشور، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کنترل بحران آب داشته باشد.

خرازی خاطرنشان کرد: توسعه محصولات گلخانه‌ای سهم ویژه‌ای در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید، ارتقاء امنیت غذایی ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1694059

مهمترین اخبار ایران و جهان: