نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 11:17

سردار حزنی: 92500 مسجد در ایران کمبود داریم

مسؤول قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیش از 92 هزار و 500 مسجد در کشور کمبود داریم که آمار بالایی‌ست و باید کسری مساجد برای شیعیان و اهل سنت در کشور را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سردار ضیالدین حزنی صبح امروز در اولین گردهمایی فعالان امر مسجد اظهار داشت: مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش محوری داشتند.

وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی کارش را از مساجد شروع شد و اولین سخنرانی امام راحل از مسجد اعظم قم برای انقلاب آغاز شد و در هشت سال دفاع مقدس بهترین آدم‌های این کشور نیز محصول مساجد بودند که شهدا هستند.

حزنی ادامه داد: همه شهدای ما محصول مساجد بودند و همه اقدامات ازجمله اعزام رزمندگان و برگزاری مراسم برای شهدا در مساجد بود و مساجد برای نظام ما سرتا پا خیر و برکت بوده است.

وی ابراز داشت: اقدامات صورت گرفته در مساجد به‌ویژه فعالیت‌های فرهنگی با حضور پایگاه‌های مقاومت تاثیر زیادی داشته است.

حزنی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه، مراکز رسیدگی به مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه عمران، مساجد ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ستاد احیای امر به‌معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج مساجد، حوزه‌های علمیه و قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و سپاه‌های استانی و رده های مهم سپاه در سراسر کشور از مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند مساجد را به روزهایی برگردانند که مدنظر رهبری است.

مسؤول قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: بزرگترین مرکز شیعه‌شناسی جهان در تلاویو است و بهترین و قوی‌ترین مفسران و محققین و پیشرفته‌ترین امکانات مالی و انسانی در اختیار رژیم صهیونیستی هستند تا بتوانند راهی را پیدا کنند که به شیعه ضربه بزنند و در داخل کشورهای اسلامی برای مطرح کردن خودشان نفوذ کنند.

حزنی با اشاره به اینکه مساجد تنها مرکزی‌ست که می‌تواند ما را به اهداف‌مان نزدیک کند، اظهار کرد: ۷۸ هزار مسجد در ایران داریم که ۴۸ هزارو ۹۸۳ مسجد و ۷ هزار و ۷۸۷ مسجد جامع را شامل می‌شود.

وی از وجود ۱۴ هزار و ۷۶۶ فاطمیه، حسینیه، مهدیه، زینبیه، حسنیه و ابوالفضلیه و ۶ هزار و ۴۶۴ امامزاده و بقاع متبرکه در کشور خبر داد و افزود: ۶۲ هزار و ۲۱۰ مورد از مساجد متعلق به شیعیان و ۱۵ هزار و ۸۷۷ مسجد به برادران اهل سنت است.

حزنی ابراز کرد: با جمعیتی که در ایران داریم به ازای هر یک‌هزار و ۲۳۸ شیعه یک مسجد و به‌ازای هر ۳۷۸ نفر اهل تسنن هم یک مسجد ساخته شده است.

وی یادآور شد: ۶۰ درصد مساجد شیعیان احتیاج به بازسازی و نیاز به روحانی دارند و فضای مناسبی هم ندارند و ۴۰ درصد مساجد تعطیل هستند و یا در بعضی از روستاها فقط در زمان مرگ افراد درب مسجد را باز می‌کنند.

مسؤول قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید سازماندهی جدید در مساجد انجام دهیم و اشکالات داخل مساجد را برطرف کنیم و در هر محله و هر روستا یک مسجد داشته باشیم هرچند مقام معظم رهبری می‌فرماید به ازای هر ۵۰۰ نفر باید یک مسجد در کشور داشته باشند.

 

حزنی ادامه داد: بیش از ۹۲ هزار و ۵۰۰ مسجد در کشور کمبود داریم که آمار بالایی‌ست و این در حالی‌ست که مردم در ساخت مساجد همکاری می‌کنند و باید کسری مساجد برای شیعیان و اهل سنت در کشور را برطرف کنیم.

وی بیان داشت: تهران محروم‌ترین شهر از نظر مسجد است و آثار فرهنگی آن را می‌بینیم و شهر سنندج بیشترین مسجد را دارد که برابر با ۳۳۲ مسجد است و ۳۰۰ کلیسا در ایران فعالیت می‌کند.

مسؤول قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ۳ هزار و ۴۸۵ مسجد، یک‌هزار و ۱۳ حسینیه، فاطمیه و زینبیه در استان کرمان داریم در شرایطی که بر اساس جمعیت استان کرمان باید بیش از ۶ هزار مسجد داشته باشیم. حزنی اضافه کرد: سپاه پاسداران و بسیج و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران در کنار محرومیت‌زدایی همچنین نگاه ویژه‌ای به مسجد دارند و ۵۰۰ مسجد در استان کرمان احداث، مرمت و نوسازی شده است.

وی بر لزوم ساخت مساجد و نمازخانه‌ها در مناطق و مراکز مختلف ازجمله شهرک‌ها، مدارس، سربازخانه‌ها و دانشگاه‌ها اظهار کرد: از طریق مساجد می توانیم در برابر ظلم ایستادگی کنیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ش

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1555059

مهمترین اخبار ایران و جهان: