نیوز سیتی!
22 مهر 1402 - 11:40

راه سخت نامزد مورد حمایت ترامپ برای ریاست مجلس نمایندگان

با پیروزی «جیم جردن» در رای گیری درون حزبی جمهوری‌خواهان آمریکا، این قانونگذار حامی ترامپ راه سختی را برای کسب آرای کافی جهت ریاست بر مجلس نمایندگان در پیش دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با توجه به اختلافات داخلی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و حضور ۲۱۲ عضو دموکرات، احتمال ناکامی مجدد نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ریاست مجلس نمایندگان وجود دارد.

بعد از کناره گیری «استیو اسکالیس» از نامزدی اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای ریاست این مجلس، «جیم جردن» قانونگذار جمهوری‌خواه ایالت اوهایو نامزد این منصب شد.

شبکه «سی‌ان‌ان» درباره وضعیت ناشی از برکناری «کوین مک کارتی» از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا و رقابت برای جانشینی او نوشت: «در حالی که جیم جردن به دنبال آرای کافی برای ریاست مجلس است جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در آشفتگی بسر می‌برند».

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان روز جمعه (دیروز) جیم جردن قانونگذار اهل اوهایو را به عنوان نامزد جدید خودشان برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب کردند.

انتخاب جردن در رای گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی انجام شد که روز پنجشنبه «استیو اسکالیس» از نامزدی برای ریاست این مجلس کنار کشید.

کناره گیری اسکالیس بعد از آن صورت گرفت که او از کسب ۲۱۷ رای مورد نیاز  برای ریاست مجلس نمایندگان در صحن این مجلس اطمینان نداشت. جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر ۲۲۱ کرسی را در اختیار دارند و ۲۱۲ کرسی از آن دموکرات‌ها است.

طی روزهای اخیر و با برکناری کوین مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، اختلافات درونی جمهوری‌خواهان برای تصدی این منصب بالا گرفته است.

به رغم حمایت اکثریت جمهوری‌خواهان از نامزدی اسکالیس، تعدادی از جمهوری‌خواهان حامی ترامپ مخالفت خودشان را با ریاست او بر مجلس نمایندگان ابراز و حمایتشان را از جیم جردن اعلام کردند.


ترامپ و جیم جردن

 

اسکالیس در اولین رای گیری جمهوری‌خواهان، رقابت را از جیم جردن برد در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از جردن، به عنوان متحد سرسخت خود حمایت کرده بود.

در جریان رأی‌گیری روز چهارشنبه پشت درهای بسته، اسکالیس ۱۱۳ رأی موافق را در برابر جردن با ۹۹ رأی به دست آورد. این در حالی است که اسکالیس برای پیروزی در صحن مجلس نمایندگان به کسب آرای موافق ۲۱۷ نماینده مجلس نیاز داشت.

جیم جردن برای تصدی بر صندلی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید در رای گیری در صحن مجلس حاضر شود اما هنوز مشخص نیست که آیا این جلسه برگزار می‌شود یا خیر.

شبکه سی ان ان گزارش داد، جیم جردن قصد دارد تا روز دوشنبه و برگزاری جلسه علنی مجلس نمایندگان آمریکا، از زمان برای صحبت با مخالفان جمهوری‌خواه خود استفاده کند و سعی دارد آنها را به نفع خود جلب کند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به بحران اختلافات درونی حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، از مسیر سخت پیش روی جیم جردن خبر داد.

سی‌ان‌ان نوشت: جردن یا هر نامزد جمهوری‌خواه دیگر فقط می‌تواند در چهار رای گیری برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا با حضور همه نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات شرکت کند.

جیم جردن در اظهاراتی کوتاه به خبرنگار سی‌ان‌ان در مجلس نمایندگان آمریکا درباره شانس خود برای کسب آرای کافی برای ریاست مجلس نمایندگان گفت: «فکر می‌کنم ما ۲۱۷ رای خواهیم داشت. من فکر می‌کنم ما ۲۱۷ رای کسب خواهیم کرد. این سریع ترین راه برای متحد شدن است».

شبکه سی‌ان‌ان درباره جیم جردن نوشت: «جردن نام خود را به عنوان یکی از متحدان سرسخت دونالد ترامپ بر سر زبان‌ها انداخته است و رئیس‌جمهور سابق در تلاش برای تصدی پست ریاست جمهوری از او حمایت کرده است. او رئیس جمهوریخواه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا است».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1537615

مهمترین اخبار ایران و جهان: