نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 14:01

مردمی سازی کشاورزی زمینه ساز رسیدن به خودکفایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات گفت: لازمه تأمین امنیت غذایی پایدار دستیابی به کشاورزی دانش بنیان و مردمی سازی کشاورزی از طریق آموزش و ترویج کشاوورزی است.

به گزارش خبرگزاری فارس در فردیس، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر  جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی  در حاشیه گردهمایی مدیران آموزش و ترویج کشاورزی کشور که صبح امروز در  مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) در مشکین دشت فردیس برگزار شد، مهمترین عنصر و لازمه  تامین امنیت غذایی پایدار را دستیابی به کشاورزی دانش بنیان دانست و اظهار کرد: دانش بنیان شدن بخش کشاورزی یعنی اینکه  بتوانیم همه دانش‌های روز دنیا در همه حوزه‌های بخش کشاورزی را با آخرین روش‌ها در بخش کشاورزی اجرا کنیم. 

وی شرکت‌های دانش‌بنیان را از مهمترین مولفه‌های دانش بنیان شدن بخش کشاورزی ذکر کرد و افزود: با مجموعه اقداماتی که در دوسال گذشته در حوزه دانش بنیان انجام شده، به این هدف نزدیک شده ایم. ما یک پارک علم و فناوری و بالغ بر ۱۳ دهکده فناوری  برای  مشارکت ۵۷۰ شرکت دانش بنیان  ایجاد کرده ایم تا بتوانیم آخرین دانش‌ها را در اختیار تولید کنندگان و بهره برداران در بخش کشاورزی قرار دهیم.

این مقام مسؤول یادآور شد: دومین عنصر در راستای دانش ‌بنیان شدن بخش کشاورزی امر آموزش و ترویج است. علاوه بر دستیابی به آخرین دانش‌های روز دنیا، باید بتوانیم آن را به مخاطبمان، یعنی ۴و نیم میلیون بهره بردار، منتقل کنیم که آموزش و ترویج، دستیابی به این هدف را میسر می‌کند.

وی تاکید کرد: مهمترین رسالت ما این است که بخش کشاورزی را مردمی سازی کنیم. اگرچه بیش از ۹۸ درصد حوزه کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است، منظور از مردمی‌سازی بخش کشاورزی، انتقال دانش و فناوری به کشاورزان است. اگر بخواهیم در حوزه محصولات راهبردی مثل گندم، جو، برنج، پنبه و شکر به خودکفائی برسیم،  باید بتوانیم  آخرین دانش‌های روز را به کشاورزان انتقال دهیم. 

خیام نکویی با اشاره به ایتکه در دوسال اخیر مهمترین اتفاق در قضیه گندم افزایش بهره‌وری بوده‌است، گفت: در این مدت نه تنها سطح زیرکشت گندم افزایش پیدا نکرد، بلکه اندکی کاهش داشت. اما شاهد افزایش ۳میلیون تنی گندم در سال گذشته و افزایش  ۶ میلیون تنی این محصول در سال جاری هستیم. این امر نتیجه افزایش بهره‌وری است که باید در سایر محصولات راهبردی هم رقم بخورد. 

وی هدف از برگزاری گردهمایی با مدیران آموزش و ترویج استانهای کشور را ،اطلاع از آخرین دانش‌ها و فناوری‌های روز به ویژه فناوری‌های راهبردی با تاکید بر فناوری ارتباطات و اطلاعات برشمرد و بیان کرد: هدف این است که بتوانیم آخرین دانش‌های محققان خود را در اختیار بخش کشاورزی و بهره برداران قرار دهیم  و به راهکارهایی دست پیدا کنیم تا بتوانیم فاصله را در خلأ عملکردی محصولات، به ویژه محصولات راهبردی کاهش دهیم. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات گفت: خلأ عملکردی در برخی محصولات بین ۳ تا ۱۰ برابر نسبت به بالاترین میزان  عملکردی در آن محصول است. به عنوان مثال در گندم بالاترین عملکرد ۱۴/۷ تن و در میانگین ۴/۳۰ تن است یعنی ۳ برابر میانگین تا بالاترین عملکرد خلا داریم. در برخی مرکبات و میوه‌ها خلا عملکردی در تولید میانگین، ۱۰ برابر بالاترین رکورد آن محصول  است. بنابراین مهمترین رسالت حوزه ترویج این است که خلا عملکرد را به کمترین میزان کاهش دهد. در برخی موارد این امر میسر شده است. 

وی افزود: از سال گذشته اقداماتی بر تدوین الگوی کشت آغاز شده است که سال گذشته فقط برای محصولات زراعی بود. امسال این اقدامات را بر  محصولات باغی تعمیم دادیم. در افق پیش رو با اجرای الگوی کشت، ظرفیت منابع پایه به سمت محصولات راهبردی خواهد رفت. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد خودکفائی در محصولات راهبردی به ویژه نیاز اصلی ما یعنی گندم باشیم.‌

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569259

مهمترین اخبار ایران و جهان: