نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 10:42

بازداشت سفیر اسبق آمریکا به ظن «عامل» کوبا بودن

«مانوئل روچا» سفیر سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ آمریکا در بولیوی، به اتهام عامل کوبا بودن و تلاش برای پیشبرد منافع هاوانا در واشنگتن بازداشت شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که تنش‌ها در روابط کوبا و آمریکا ادامه دارد، دستگیری سفیر اسبق واشنگتن در بولیوی در شهر میایی آمریکا به اتهام داشتن روابط مخفی با کوبا خبرساز شد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش روز دوشنبه (امروز) خود به نقل از منابع آگاه خبر داد که مانوئل روچا سفیر سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ این کشور در بولیوی، روز جمعه بازداشت شد.

به نوشته شبکه «فاکس نیوز»، این دیپلمات سابق آمریکایی به خدمت مخفیانه به عنوان «مامور و عامل» دولت کوبا متهم شده است.

مانوئل روچای ۷۳ ساله روز جمعه هفته گذشته در شهر میایی آمریکا به دنبال یک شکایت جنایی دستگیر شد.

رسانه‌های آمریکایی خبر دادند، احتمالا امروز جزئیات بیشتری از پرونده سفیر اسبق آمریکا در بولیوی در جلسه دادگاه علنی او منتشر خواهد شد.

گفته می‌‌شود که وزارت دادگستری آمریکا روچا را به موضوع ذیل متهم کرده است: خدمت و کار کردن برای ترویج منافع دولت کوبا بدون ثبت نام خود به عنوان عامل دولت خارجی در وزارت دادگستری آمریکا.

طبق قانون فدرال آمریکا، افراد آمریکایی که به نمایندگی و در حمایت از یک دولت یا نهاد خارجی در داخل ایالات متحده فعالیت می‌کنند، ملزم هستند که در وزارت دادگستری آمریکا نامشان را ثبت کنند.

روچا در کارنامه ۲۵ ساله دیپلماتیک خود در وزارت خارجه آمریکا، در دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور سابقه داشته و اغلب در کشورهای آمریکای لاتین مشغول به فعالیت بود.

وی علاوه بر بولیوی، در ایتالیا، هندوراس، مکزیک و جمهوری دومنیکن فعالیت داشت و مدتی را هم به عنوان کارشناس آمریکای لاتین در شورای امنیت ملی آمریکا کار کرده بود.

خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس به صورت تلفنی به سراغ «کارلا ویتکوپ روچا» همسر مانوئل روچا رفت و  درباره بازداشت شوهرش سوال کرد اما او به گفتن این جمله بسنده کرد: «نیازی نیست که من با شما صحبتی داشته باشم».

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593159

مهمترین اخبار ایران و جهان: