نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 16:37

مشکلی در تأمین گاز مایع مورد نیاز شهروندان مازندرانی نداریم

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به اینکه مشکلی در تأمین گاز مایع مورد نیاز شهروندان مازندرانی وجود ندارد، گفت: خانوارهایی که فاقد گاز شهری باشند در سامانه صدف نیاز خود را ثبت‌ می‌کنند و براساس نیاز شرکت نسبت به تأمین گاز مایع آنها اقدام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سبحان رجب‌پور مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مشکلی در تأمین گاز مایع مورد نیاز شهروندان مازندرانی وجود ندارد، اظهار کرد: خانوارهایی که فاقد گاز شهری باشند در سامانه صدف نیاز خود را ثبت‌ می‌کنند و براساس نیاز شرکت نسبت به تأمین گاز مایع آنها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزارخانوار مازندرانی از گاز مایع استفاده می‌کنند، گفت: وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را مکلف کرد تا عرضه گاز مایع را در تمامی تاسیسات از طریق توزیع الکترونیکی در دستور کار قرار دهد که این فرآیند ممکن است نگرانی‌ برای مصرف کنندگان ایجاد کند که به آنها اعلام می‌شود، مشکلی در تأمین گاز مایع مصرفی آنها نداریم.

رجب‌پور با اعلام اینکه خانوارها بدون هیچ مشکلی می‌توانند با مراجعه به تاسیسات مادر گاز مایع در سطح استان، سوخت خود را  با همان نرخ اعلام شده دریافت کنند، تصریح کرد:  عرضه گاز مایع از طریق سامانه صدف و کارت الکترونیکی انجام می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در ارتباط با  تأمین گاز مایع وجود ندارد و موجودی کافی در تاسیسات داریم، خاطرنشان کرد: گاز مایع هم مشابه سایر فراورده‌های نفتی با نرخ یارانه‌ای عرضه می‌شود و تابع ضوابط و مقررات توزیع فرآورده‌های یارانه‌ای است.

مدیر شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی مازندران ـ منطقه ساری اظهار کرد: همه افرادی که به این سوخت نیاز دارند حتما باید در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی ثبت‌نام کنند. 

وی اضافه کرد: افرادی که ساکن نقاط فاقد گاز هستند همانند نفت سفید که در دوره‌های مختلف برای‌شان سهمیه تعریف می‌کنیم و کارت‌شان شارژ با سوخت یارانه‌ای  در اختیار آنها قرار داده می‌شود. 

رجب‌پور بیان کرد: سایر مصارف از جمله رستوران‌های بین راهی و سایر مراکز می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه و  براساس دستورالعمل و تعیین سهمیه، سوخت گاز مایع با نرخ یارانه‌ای دریافت کنند.

وی با اعلام اینکه اکنون گاز مایع با همان نرخ یارانه‌ای در حال عرضه است، اظهار کرد: توزیع سوخت گاز مایع صرفا به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

 

  مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در عرضه گاز مایع نداریم،گفت: البته میزان مصرف گاز مایع در استان مازندران متغیر است؛ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تکلیف شد همانند سایر فرآورده‌های نفتی به‌صورت الکترونیکی خواهد بود و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. 

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح این است مصرف‌کنندگان واقعی مشخص شوند.

رجب‌پور با اعلام اینکه نرخ‌گذاری گاز مایع هر ساله توسط انجمن گاز مایع کشور تصویب می‌شود و ما هم مکلف به رعایت هستیم، تغییری در نرخ گاز مایع ایجاد نشده است، گفت: در مناطقی هزینه‌های حمل اضافه می‌شود ولی فروشندگان ما اجازه ندارند یک ریال بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسانند.

وی با هشدار اینکه مصرف بنزین در استان روند صعودی دارد، درحالی‌که انتظار داشتیم مصرف کاهش یابد، خاطرنشان کرد: به‌دلیل افزایش تعداد خودرو و تولید خودروهای مصرف بالا و حضور خوش‌نشین‌ها میزان مصرف بنزین استان افزایش پیدا کرده است. 

 

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف بنزین در حوزه گلوگاه تا فریدونکنار بین ۴ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ مترمکعب است، افزود: دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ درصد این مقدار غیرضروری است چرا که می‌توان با تغییر رفتار در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

رجب‌پور درباره وضعیت ذخیره سوخت دوم یا جایگزین واحدهای تولیدی یادآور شد:  اگر سرما تشدید شود و افت فشار گاز داشته باشیم، طبیعتا برای جلوگیری از قطع گاز واحدهای مسکونی، اقدام به قطع گاز صنایع می‌شود و در صورت این مسئله صنایعی که سوخت جایگزین را ذخیره‌سازی نکردند یقینا دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: چندین بار به مدیران واحدهای صنعتی اعلام کردیم و در آن مقطع هم امکان تأمین برای ما فراهم نیست، قبل از بحران نسبت به تأمین سوخت دوم اقدام کنند، چون امکان ناوگان حمل و ذخیره‌سازی در این حد نیست. 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری با تاکید بر اینکه تمام توان خودمان را برای مصرف‌کنندگان فاقد گاز بسیج کردیم،گفت: لازم است صنایع از این فرصت باقی‌مانده استفاده کرده و برای سوخت دوم اقدام کنند؛ چون اولویت شرکت گاز تامین گاز پایدار برای خانوار است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594959

مهمترین اخبار ایران و جهان: