نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 18:02

صنایع دیگر اجازه برداشت آب سطحی و زیرزمینی ندارند

از امروز 13 آذر، 1350 واحد صنعتی به توقف برداشت از آب سطحی و زیرزمینی و تامین نیاز از فاضلاب تصفیه شده و آب دریا، موظف شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تصویر بیابان‌های ترک خورد در اثر بی‌آبی، قاب ترسناکی است که بشر برای آینده خود متصور است. آینده‌ای بدون آب که می‌تواند منشا شکل‌گیری جنگ‌ و کشتار بسیاری شود.

 

ایران سال گذشته سومین خشکسالی پیاپی را پشت سر گذاشت و در این شرایط سالانه 4 میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشور در صنایع مصرف می‌شود. این میزان آب اگر در تانکرهای آبرسانی ریخته و این تریلی‌ها پشت سر هم قرارگیرند، می‌توان جاده‌ای به طول 127 برابر مسافت قطب جنوب تا قطب شمال را تانکر چید.

به استناد قانون بودجه، استفاده از آب سطحی و زیرزمینی برای صنعت کشور باید ممنوع اعلام شود. سخنگوی صنعت آب، عیسی بزرگ‌زاده به جایگزینی آب صنایع از محل فاضلاب تصفیه شده و آب دریا اشاره کرده و می‌گوید، «امروز 13 آذر برنامه جایگزینی آب به 1350 واحد صنعتی و معدنی ابلاغ شد.»

جایگزین کردن آب دریا و فاضلاب تصفیه شده برای مصرف صنایع از 2 سال پیش روی میز وزارت نیرو قرار گرفت.

در سال 1400 ابتدا حذف تخصیص صنایع از آب سطحی و زیرزمینی انجام شد و سپس دستورالعمل بازچرخانی آب برای توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ابلاغ شد. همچنین سال 1401 فرآیند احداث 5 خط انتقال آب از دریا به طور همزمان با سرمایه‌گذاری صنایع کلید خورد.

هم اکنون در فاز اول برنامه بازتخصیص آب صنایع، برای جایگزینی 830 میلیون مترمکعب مصرف آب صنعت از محل آب دریا و پساب (فاضلاب تصفیه شده) در دستور کار قرار گرفته است. 583 میلیون متر مکعب از این برنامه از آب دریا و 247 میلیون متر مکعب از پساب تامین می‌شود.

این برنامه برای اجرای بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در دستور کار دو وزارت‌خانه نیرو و صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593859

مهمترین اخبار ایران و جهان: