نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 13:47

بازی مرگ و زندگی در جاده های تایباد

شهرستان مرزی تایباد در شرق خراسان رضوی و یکی از دروازه های ورودی به کشور، سال های زیادی است که از جاده های مواصلاتی مناسبی برخوردار نبوده و این جاده ها بلای جان مردم و رانندگان شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تایباد، شهرستان مرزی تایباد در شرق کشور و همجوار با کشور افغانستان سال های زیادی از محورها و جاده های مواصلاتی مناسبی برخوردار نبوده و اکنون این معضل، بلای جان مردم شده و رانندگان و سرنشینان بسیاری را به کام مرگ کشانده است.

این شهرستان از شمال به تربت جام، از جنوب به خواف، از غرب و شمال غرب به باخرز و از شرق به مرزهای کشور افغانستان محدود می شود و دارای ۲ بخش مرکزی و میان ولایت و ۳ نقطه شهری تایباد، کاریز و مشهدریزه می باشد.

شهرستان تایباد دارای ۴۸۶ کیلومتر راه شهری، روستایی، مرزی و بزرگراه است که فقط محور تایباد-گمرک دوغارون و ۱۵ کیلومتر از محور تایباد-تربت جام تا روستای ارزنچه علیا به صورت دوبانده می باشد.

خودروهای سنگین، عامل شلوغی جاده ها

 

یونس، یکی از شهروندان تایبادی، به خبرنگار فارس می گوید: تردد خودروهای سنگین و کامیون ها در جاده های اصلی باعث شلوغی این مسیرها شده است.

وی ادامه می دهد: هر روز با تردد تعداد زیادی کامیون در جاده تایباد-تربت جام مواجه هستیم که می طلبد این محور هرچه سریعتر دوبانده شود.

یک راننده برون شهری هم می گوید: محور تایباد-تربت جام به دلیل مسیر منتهی به مشهد مقدس و سپس محور تایباد-خواف از پرترددترین جاده های شهرستان هستند. در برخی از قسمت های این مسیرها، عرض جاده کم می شود و با توجه رفت و آمد خودروهای سنگین، احتمال وقوع حادثه بیشتر می شود.

عبدالرحمان، راننده ترانزیت، هم اظهار می کند: جاده های منتهی به تایباد از سمت تربت جام و نیز خواف به علت اتصال به پایانه مرزی دوغارون، یک محور ترانزیتی و بین المللی محسوب می شود و نیاز به دوبانده سازی دارند.

همچنین یک شهروند دیگر تایبادی می گوید: ضروری است که هزینه های حاصله از فعالیت های اقتصادی و تجاری در مرز دوغارون برای تکمیل پروژه دوبانده سازی جاده تایباد به تربت جام صرف شود.

وی اضافه می کند: از وجود مرز دوغارون در تایباد، حجم بالای تردد کامیون ها و حوادث جاده ای نصیب مردم این شهرستان شده است.

حمید، یک راننده برون شهری، نیز بیان می کند: از مسئولان امر تقاضا می کنیم، دست کم به خاطر گمرک و رفاه حال رانندگان هم شده، فکری به حال این جاده بکنند.

فوت ۳۵ در تصادفات جاده ای در تایباد

 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تایباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار می کند: متاسفانه در هشت ماهه امسال، تعداد ۳۵ نفر در تصادفات جاده ای در سطح شهرستان تایباد جان خود را از دست داده اند؛ درحالکیه که مجموع جانباختگان تصادفات در سال ۱۴۰۱، فقط ۲۷ نفر بوده است.

غلامرضا قیاسی می افزاید: همچنین در این بازه زمانی، تعداد ۱۳۰ نفر در تصادفات مجروح شده اند که این آمار تصادفات منجر به مجروحیت، نسبت به پارسال ۲ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد: تردد روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون به مقصد مرز دوغارون و ۲۰۰ دستگاه خودروی باربری به مقصد معادن، جاده های شهری و روستایی این شهرستان را مستعد حوادث جاده ای و ترافیکی می کنند.

قیاسی بیان می کند: همچنین خطای انسانی، دوطرفه بودن اغلب مسیرها و کیفیت خودروها از دیگر عوامل و دلایل افزایش آمار جانباختگان و مجروحان در تصادفات است و در ایام برداشت زعفران، حجم تصادفات به بیشترین حالت خود می رسد.

این مقام مسئول تصریح می کند: گشت های پلیس راه همواره درحال انجام است و خودروهای عمرانی دهیاری ها در ورودی و خروجی روستاها مستقر می شوند؛ اما با این حال، آمار حوادث و تصادفات بالاست.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تایباد اضافه می کند: این شهرستان ۴۸۶ کیلومتر راه شهری، روستایی، مرزی و بزرگراه دارد که به غیر از محور تایباد-مرز دوغارون و تایباد تا روستای ارزنچه علیا، بقیه به صورت دوطرفه یا تک بانده هستند.  پروژه دوبانده سازی محور تایباد-تربت جام که بیشتر حجم ترددها را دارد، به کندی انجام می شود و انتظار می رود هرچه سریعتر به اتمام برسد.

جاده ها و خودروها کیفیت مناسبی ندارند

 

رئیس پلیس راه تایباد نیز اظهار می کند: عدم کیفیت مناسب راه ها و همچنین خودروها، به ویژه خودروهای داخلی، باعث آسیب مردم در تصادفات جاده ای می شود.

سرهنگ حسین عبدی می گوید: در سطح شهرستان تایباد، بیشترین حجم تصادفات در محور تایباد-تربت جام اتفاق می افتد که علت آن دوطرفه بودن بخش بزرگی از این جاده است.

وی ادامه می دهد: جاده های اصلی، مهمترین دغدغه پلیس راه می باشد که علاوه بر دوطرفه بودن اکثر محورها، خط کشی جاده ها، علائم گذاری و عدم روشنایی در تقاطع روستایی بر کیفیت محورهای مواصلاتی شهرستان تاثیرگذار است.

رئیس پلیس راه تایباد خاطرنشان می کند: به عنوان مثال، عرض محور تایباد-باخرز، به عنوان یک جاده اصلی، از عرض محور تایباد-مشهدریزه که یک جاده فرعی به شمار می آید، کمتر است.

شهرستان تایباد از چهار جهت دارای جاده اصلی است. محور ۶۰ کیلومتری تایباد-تربت جام که فقط ۱۵ کیلومتر آن دوبانده است؛ محور دوبانده تایباد-گمرک دوغارون که ۱۸ کیلومتر است؛ محور تایباد-باخرز و محور تایباد-خواف که نیاز اساسی به دوبانده سازی دارد.

تکمیل پروژه دوبانده سازی محور تایباد-تربت جام و همچنین ساخت بیمارستان جدید در تایباد، دو مطالبه جدی و مهم مردم مرزنشین این شهرستان است. این موضوع نشان می دهد که بخش امدادرسانی به مصدومان حوادث احتمالی نیز با مشکل روبروست و زنجیره امداد و نجات با کمبود و ضعف همراه است.

با یک تقسیم ساده از فوت ۳۵ نفر در ۸ ماه، می توان دریافت که تقریبا در هر ماه ۴ نفر بر اثر تصادف جان خود را از داده و ۱۶ نفر مجروح شده اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1581115