نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 17:51

تاثیر حقوق کارگران در تورم حداکثر ۵ درصد است

دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی هرمزگان گفت: به زعم اقتصاددانان و وزرای اقتصادی دولت تاثیر افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر تورم، بین سه تا ۵ درصد است این در حالی است که سیاست‌های ارزی دست کم ۳۰‌درصد در این معادله نقش دارد و دولت مستقیما در آن نقش داشته و خواهد داشت.

 به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رضا وجدان حقیقی دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی هرمزگان امروز با بیان اینکه جامعه کار و تلاش را رکن اصلی توسعه کشور‌ها می داند، اظهارداشت: رسیدن به توسعه راستین در گرو نگاه و توجه متوازن به تمام ابعاد نقش‌ آفرین در پیشرفت است.

وی افزود:  طی سالیان گذشته  تنگ‌نظری‌هایی در رابطه با تعیین حقوق و دستمزد کارگران بوده است در حالی که قانون، شورای عالی کار را موظف کرده  که تعیین حداقل حقوق بر اساس دو مولفه تورم و معیشت در نظر گرفته شود اما به این دو مهم توجهی نشده است.

  دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی هرمزگان، عنوان‌کرد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم متناسب‌سازی حقوق کارگران با نرخ تورم بود که بر همین اساس دولت سیزدهم در سال اول فعالیتش با افزایش ۵۷ درصد حقوق و دستمزدهای کارگران به وعده خود عمل کرد اما برخی سیگنال‌هایی که این روزها به جامعه و کارگران از طرف برخی مسئولان ارسال می‌شود نشان می‌دهد دولت علاقه‌ای به افزایش حقوق دستمزد متناسب با تورم برای سال آینده ندارد. 

 وجدان حقیقی تصریح‌کرد:  عده‌ای آدرس غلط به مردم می‌دهند و سعی دارند تورم موجود در جامعه را حاصل افزایش دستمزد و حقوق کارگران معرفی کنند در حالی که حقوق و دستمزد بر اساس تورم سالی که گذشته محاسبه می‌شود یعنی حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ بر اساس تورم سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود و این یعنی در بهترین حالت هم کارگران قدرت خریدشان یک سال عقب‌تر از حد معمول است.

  وی خاطرنشان‌کرد: به زعم اقتصاددانان و وزرای اقتصادی دولت تاثیر افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر تورم، بین سه تا ۵ درصد است این در حالی است که سیاست‌های ارزی دست کم ۳۰‌درصد در این معادله نقش دارد و دولت مستقیما در آن نقش داشته و خواهد داشت.

  پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613559

مهمترین اخبار ایران و جهان: