نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 14:48

بیش از 4 میلیون نفر از زنان قزاقستان شاغل هستند

نخست وزیر قزاقستان گفت: ۴.۳ میلیون زن شاغل در قزاقستان وجود دارد که ۴۸ درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان به مناسبت روز زن اعلام کرد: سهم زنان در مشاغل اجتماعی در سال 2022 به 55.4 درصد رسیده در صورتی که این رقم در سال 2010 در سطح 52.7 درصد بوده است.

وی همچنین اشاره کرد: ۴.۳ میلیون زن شاغل در قزاقستان وجود دارد که ۴۸ درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد. دختران جوان بیشترین فعالیت را در مشاغل یارانه‌ای دولتی دارند که در سال گذشته 30 هزار نفر در این مشاغل فعالیت خود را آغاز کردند. 

اسماعیل‌اف افزود: بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در قزاقستان، ۴۵ درصد زنان شاغل هستند که این نسبت از کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه بیشتر است.

نخست وزیر قزاقستان همچنین در مورد چگونگی حمایت دولت از توسعه کارآفرینی زنان در کشور، از طریق آموزش و استخدام یا راه اندازی کسب و کار شخصی، ارائه کمک‌های بلاعوض و وام‌های مناسب، اعطای یارانه و تضمین وام صحبت کرد.

وی ادامه داد: در راستا توجه به سلامت زنان در سال ۲۰۲۲، مرگ و میر مادران ۲.۶ برابر کاهش یافته است.

اسماعیل‌اف گفت: در کشور ما زنان به طور مساوی با مردان در مدیریت دولتی مشارکت می‌کنند.  اقداماتی برای افزایش تدریجی سهم زنان در نهادهای حاکمیتی با مشارکت دولتی تا ۳۰ درصد آنان در حال انجام است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1083259

مهمترین اخبار ایران و جهان: