نیوز سیتی!
23 بهمن 1401 - 14:56

روایت ایرانی که از تحریم و جنگ نمی‌ترسد؛ جایی که قدرت، هیبت دشمن را شکست

استاد تاریخ روابط بین‌الملل لبنانی با انتشار گزارشی میدانی از سفرش به ایران، تاکید کرد که قدرت‌یابی مستمر تهران در حوزه‌های هسته‌ای و موشکی‌ نشان می‌دهد ایران بعد از چهار دهه پیروزی، نگران جنگ و تحریم نیست و با قدرت خود هیبت دشمن را شکسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی به انتشار تحلیل «جمال واکیم»، استاد تاریخ روابط بین‌الملل در دانشگاه لبنان از سفرش به ایران و دیدار با مقامات ایرانی در چارچوب سفر هیاتی از این کشور به تهران منتشر کرده است. واکیم در گزارش میدانی خود در ایران تاکید کرده که قدرت‌یابی جمهوری اسلامی ایران و توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی‌اش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران، حالا بعد از چهار دهه نگران جنگ و تحریم نیست و با قدرت خود، هیبت دشمن را شکسته است. در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم.

ایران نه نگران است، نه می‌ترسد

ایران نگران تحریم‌های جدید آمریکا یا غرب علیه خود نیست؛ این موضوع مهم را مقامات ایرانی تایید کردند؛ مقاماتی که طی سفرم با یک هیئت رسانه‌ای و فعالان دانشگاهی لبنان به تهران ملاقات کردم. باید بگویم که جهان تغییر کرده است و غرب دیگر بر آن تسلط ندارد، در مقابل ایران فرصتی دارد تا مناسبات خارجی خود را تنوع بخشد و روابط با قدرت‌های در حال ظهور اوراسیا مانند روسیه، چین، هند و پاکستان را جایگزین غرب کند؛ همان راهبردی که مقامات وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده‌اند.

علاوه بر این، ایران اهمیت چندانی برای تصمیم اتحادیه اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست نهادهای تروریستی قائل نبود. به گفته «ابوالفضل عمویی»، سخنگوی کمیته امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران، بسیاری از خود کشورهای اروپایی با این سیاست اروپایی و تصمیم ناگهانی همراهی نمی‌کنند؛ گذشته از این‌ها این سیاست نیز الزام‌آور نیست. پاسخ ایران نیز این‌گونه بود که جمهوری اسلامی، کشورهایی که تصمیم اتحادیه اروپا را پذیرفته بودند در فهرست تروریسم خود قرار دهد.

عناصر قدرت ایران؛ از توان هسته‌ای تا دستارودهای موشکی

گام‌های ایران نشان‌دهنده اعتماد به نفس رهبران و تصمیم‌گیرندگان ایران در نتیجه پیشرفت‌های علمی و فناوری است که در دهه‌های اخیر به دست آمده است؛ چه در سطح دستاوردهای غیر نظامی و چه در سطح فناوری نظامی. همانطور که سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفت، دانشمندان ایرانی توانستند قابلیت‌های هسته‌ای ایران را برای استفاده صلح آمیز توسعه دهند.

نیروهای مسلح ایران در عین حال توانسته‌اند توانایی‌های تسلیحاتی کشور را چه در زمینه موشک‌های کوتاه، متوسط ​​و دوربرد و چه در زمینه توسعه پهپادهای ایرانی توسعه دهند. حالا ایران در روند توسعه قدرت پهپادی خود از قابلیت‌های پهپادی توسعه‌یافته ایالات متحده آمریکا نیز پیشرفته‌تر شده است؛ این امر در پهپادهای پیشرفته آمریکایی که ایران موفق به کنترل یا سرنگونی آن‌ها شد مشهود است. حالا تهران، جدیدترین موشک‌ها و پهپادهای ایرانی خود را در نمایشگاه دفاع مقدس به نمایش می‌گذارد.

سردار شکارچی خاطرنشان می‌کند که زمانی غرب، جنگ را به ایران تحمیل کرد؛ در همان سال ۱۹۸۰ که «صدام حسین» رئیس‌جمهور عراق را به جنگ علیه ایران تشویق کرد. وی تاکید می‌کند که اگرچه جنگ منجر به ویرانی‌های بزرگی شد، اما ایران از آن بهره برد تا توانایی‌هایش را برای تامین نیازهای خود در نیروهای مسلح توسعه دهد.

ایران توانست از جنگ برای پرورش نسلی از رهبران نظامی بزرگ و تاثیرگذاری مانند سردار قاسم سلیمانی استفاده کند. جمهوری اسلامی به تنهایی شروع به ساخت تسلیحات کرد و امروز قادر به تولید انواع تسلیحات برای تمامی بخش‌های نیروهای مسلح در دفاع هوایی، موشک‌های زمین به هوا، رادار، جنگنده، بمب افکن، پهپاد و هواپیما است؛ به طوری که «امروز می‌تواند بدون کمک کسی از حریم هوایی خود دفاع کند».

شکارچی افزود: «امروز ما موشک‌های زمین به هوا، زمین به زمین و زمین به دریا داریم و فرآیندهای تولید پهپاد را توسعه داده‌ایم. اکنون بسیاری از کشورها برای تامین پهپادهای به ما وابسته هستند و ما تجهیزات دریایی پیشرفته و غول پیکری داریم و می‌توانیم ناوگان، ناوشکن، زیردریایی و قایق‌های تندرو بسازیم. اکنون می‌توانیم با ناوگان خود به هر نقطه از جهان برویم». وی در ادامه خاطرنشان می‌کند که ایران اکنون قادر به ساخت ماهواره، ابزارهای حمل و کنترل آن و سکوهایی برای پرتاب موشک به فضاست؛ او در عین حال، بر لزوم تامین امنیت منطقه بدون دخالت ایالات متحده توسط کشورهای منطقه تاکید می‌کند.

سخنگوی نیروهای مسلح ایران با تاکید بر توانایی کشورش در پاسخگویی به هرگونه تجاوز آمریکایی یا صهیونیستی به این کشور، برای ما تاکید کرد: با وجود این قدرت ایران، تمامی پایگاه‌های آمریکایی در برابر پاسخ ایران آسیب‌پذیر خواهند بود. آنچه در بمباران پایگاه‌های دیرالزور سوریه و عین الاسد عراق در واکنش به ترور سردارشهید «حاج قاسم سلیمانی» رخ داد، بارزترین شاهد این سخن است و در آینده نیز ارتش آمریکا در برابر حملات ایران تاب نخواهد آورد.

پیشرفت ایران در خدمت محور مقاومت

سردار شکارچی با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های فناوری ایران برای خدمت به جناح‌های مقاومت در لبنان و فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی به کار گرفته می‌شود، تاکید کرد: ملت لبنان و ملت ایران یک روح در دو بدن هستند و اینکه مردم لبنان و فلسطین حق دارند برای آزادی سرزمین‌های خود از اشغال صهیونیست‌ها مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز این موضوع را تأیید کردند، به‌ویژه اینکه لبنان از جایگاه ممتازی در محور مقاومت برخوردار است. 

وزارت امور خارجه ایران نیز به نوبه خود بر تعهد جمهوری اسلامی برای حمایت از محور مقاومت و جناح‌های آن در لبنان و فلسطین بارها تاکید کرده است.

 

بازگشت آمریکا به برجام مهم نیست؛ ایران بر افزایش قدرت تمرکز کرده است

دکتر عمویی در گفت‌وگو با هیات لبنانی ما تأیید می‌کند که ایران آماده بازگشت به میز مذاکره در مورد پرونده هسته‌ای ایران است؛ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بر مواضع خود در مذاکره با غرب ثابت قدم بوده و مسئولیت خروج آمریکا از برجام را برعهده غرب می‌داند. در نتیجه او نیز تلاش برای پیوندخوردن پرونده هسته‌ای ایران به مذاکرات موشکی ایران و حمایت تهران از محور مقاومت را رد می‌کند.

وی برای ما خاطرنشان کرد که تهران آماده بازگشت به توافقی است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد؛ آن هم در شرایطی که «جو بایدن»، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده مدعی است سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بوده است. با این حال سخنگوی کمیته امنیت ملی ایران معتقد است که بایدن به دلیل شکست حزبش در انتخابات کنگره آمریکا در برابر رقیب جمهوری خواه، تمایل یا قدرتی به بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد و این ضعف، در نتیجه فشارهای وارده از سوی لابی صهیونیستی در آمریکا به ویژه پس از انتخاب مجدد «بنیامین نتانیاهو» به عنوان نخست وزیر رژیم اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی است.

اما ایران هیچ اهمیتی برای این تحولات قائل نیست، زیرا بر مواضع خود ثابت قدم است و حاضر نیست در مورد حقوق مشروع خود امتیاز بدهد. همانطور که محافل نزدیک به نهادها و روابط خارجی ایران می‌گویند، آنچه این کشور را در مواضع خود استوارتر می‌کند، تضعیف تدریجی غرب است. از جمله انحطاط ایالات متحده آمریکا و اینکه تغییراتی در جهان به نفع ظهور قدرت‌های اوراسیایی و غیر اروپایی در جهان رخ می‌دهد که بر نظام بین‌المللی چندقطبی که در حال شکل‌گیری است، تأثیر می‌گذارد. این تحولات قدرت به جذب جناح‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در چارچوب‌های ساختارهای بین‌المللی نیز مربوط می شود؛ جایی که قدرت در ابعاد مختلف و قابلیت‌های نظامی بیشتر، آن‌ها را قادر می‌سازد تا در برابر هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی یا آمریکا از خود دفاع کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1034159

مهمترین اخبار ایران و جهان: