نیوز سیتی!
19 اسفند 1401 - 13:25

هرگونه تضییع حقوق منابع ملی را گزارش کنید/ لزوم فعالیت واحد حقوقی

دهدشت_ دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه گفت: مردم هرگونه تضییع حقوق عامه، منابع ملی و طبیعت را گزارش کنند و در برخورد با متخلفین جای هیچ گونه اغماضی وجود ندارد.

سعید کریمی زاد در حاشیه جلسه‌ای به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز حفاظت و قانون در گفتگو با خبرنگار مهر به اهمیت قانون نسبت به انفال و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: منابع طبیعی صرفاً به تنهایی نمی‌تواند حافظ منافع ملی باشد، بلکه نیاز به مشارکت ملی، مردمی و همگانی دارد.

وی با بیان اینکه نیاز به حفاظت منابع طبیعی به معنای خاص داریم. تصریح کرد: مأمورین، جنگلبانان و دادستانی به معنای خاص مکلف به صیانت و حفاظت هستند، اما بصورت کلی همه ملت باید در این عرصه تلاش و کوشش داشته باشند.

دادستان کهگیلویه علل مواجه برخی از استان‌های کشور با ریزگردها را با توجه به کارشناسی‌های انجام شده عدم توجه به پوشش گیاهی خواند و بیان کرد: توسعه پوشش گیاهی تأثیر بسزایی در کنترل ریزگردها دارد.

کریمی زاد آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها در فصل بهار و تابستان شهرستان را معضل دیگری عنوان کرد و گفت: بیشترین صدمات در بحث حریق به منابع طبیعی وارد می‌شود.

وی همکاری و همراهی مسئولین، نهادها، رسانه‌ها، تشکل‌های مردمی و مردم نهاد را در مواقع آتش سوزی بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: برگزاری جلسات آموزشی برای دهیاری‌ها و آمادگی لازم آنها در مواقع لازم و در حوزه مطبوع خود امری ضروری است.

کریمی زاد وجود رسانه‌ها در فرهنگ سازی و حضور مردم در کمک رسانی و توسعه منابع طبیعی را یک ضرورت عنوان کرد.

وی ضمن مظلوم خواندن اداره منابع طبیعی در بحث پیشگیری، کنترل و توسعه با گلایه از عدم اقدام زودهنگام در پیشگیری و کوتاهی از تعدی و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی گفت: قبل از تشکیل پرونده کنترل و پیشگیری انجام شود که بعداً لابی گری‌ها و مراجع مختلف مانع از اعمال قانون نشوند.

کریمی زاد این ضعف را متوجه وزارت جهاد کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد: گشت فعال در سطح شهرستان کهگیلویه بخصوص در فصل کوچ به صورت شبانه روزی همچنین استقرار ایست بازرسی‌ها و پایگاه‌ها، برای جلوگیری از تخلفات، قطع و ریشه کن کردن بوته‌های گیاهی الزامی است.

وی با اشاره به اصل پیشگیری تاکید کرد: عکس، فیلم و مستند سازی واضح در تعیین مجازات نقش مهمی دارد.

دادستان کهگیلویه فعال شدن واحد حقوقی منابع طبیعی را یک ضرورت مهم دانست و گفت: پیگیری پرونده‌ها و آمار باید بروز شود.

کریمی زاد مهمترین اصل را تدبیر قبل از انجام کاشت و تخلف عنوان کرد و گفت: اگر در کاشت درختی هم تخلف شده باید قطع گردد و حواشی مهم نیستند.

وی همچنین به تسریع در رسیدگی به اجرای احکام، پیشگیری از تصرف و تخریب منابع طبیعی تاکید کرد.

دادستان عمومی و انقلاب کهگیلویه گفت: شدیدترین جرایم برای تخلفات زیست محیطی و منابع طبیعی در نظر گرفته شده و با هنجار شکنان طبیعت هیچ‌گونه تسامحی نداریم.

کریمی زاد همچنین از تشکیل شعبه ویژه برای تخلفات در حوزه منابع طبیعی خبر داد و تصریح کرد: قطعاً حوزه دادگستری بیشترین تعامل را با اداره منابع طبیعی خواهد داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1084415

مهمترین اخبار ایران و جهان: