نیوز سیتی!
29 بهمن 1401 - 11:05

ماجرای پرت کردن آذوقه در روستاهای محاصره شده در برف چه بود/ بسیج امکانات برای کمک به مردم گرفتار در برف

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ارسال 10 تن مواد غذایی و جیره دام به روستاهای فریدونشهر توسط بالگرد گفت: اکثر خانه‌های روستایی فرسوده است و بالگرد نمی‌توانست فرود آید به همین دلیل مجبور شد این اقلام را در ارتفاع مشخصی رها کند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان فریدونشهر اظهار داشت: راه دسترسی به حدود ۶۰ روستا در پشتکوه دوم فریدونشهر مسدود است و ۷ روستا نیز به علت اینکه در گردنه کلوسه قرار دارند، بعد از حدود ۲۰ روز با وجود تلاش اداره راه و ماشین آلات راهداری هنوز راه آن‌‌ها بسته است.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که انجام شد، روز گذشته بالگرد هوایی شینوک از پایگاه چهارم پشتیبانی هوانیروز اصفهان، برای ارسال مواد غذایی و جیره امدادی به روستاییان فریدونشهر به پرواز در آمد.

ارسال ۱۰ تن مواد غذایی و جیره دام به ۷ روستای فریدونشهر

شیشه‌فروش گفت: در این امدادرسانی مقدار ۱۰ تن مواد غذایی و جیره امدادی و خوراک دام برای انتقال به ۷ روستای پشتکوه فریدونشهر که دچار برف و بهمن شده‌اند، ارسال شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۲ سورتی پرواز انجام شده و یک سورتی دیگر پرواز نیز عصر روز گذشته انجام شد تا به مابقی روستاهای آن منطقه موادغذایی ارسال کند، بیان کرد: اکثر خانه‌های روستایی فرسوده است و بالگرد نمی‌توانست فرود آید به همین دلیل مجبور شد این اقلام را در ارتفاع مشخصی رها کند.

 

 

آمادگی سپاه برای بازگشایی مسیر ۱۵۰ کیلومتری ۷ روستای فریدونشهر

وی با اشاره به اینکه ارتفاع برف در فریدونشهر به ۳/۵ تا ۴ متر می‌رسد، ادامه داد: همزمان ۳ بولدوزر در حال بازگشایی راه‌ها هستند و مقرر شد از نیروی زمینی سپاه و سپاه صاحب‌الزمان نیز برای ارسال ماشین‌آلات به راهداری کمک و مسیر ۱۵۰ کیلومتری را بازگشایی کنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه برق و مخابرات در ۲ روستای کمران و وزوه فریدونشهر قطع است، افزود: در شهر برف انبار و فریدونشهر برف بسیاری در معابر و خیابان‌ها انباشت شده و شهرداری‌ در حال پاکسازی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان سمیرم گفت: سمیرم با ثبت ۱۶۰ میلی‌متر بارش بیشترین میزان بارش را در استان به خود اختصاص داده و تا حدود ۳ متر برف در بعضی از مناطق سمیرم باریده است.

 

راه ۶۰ روستا در سمیرم مسدود است

وی با اشاره به اینکه چندین روستا در بخش وردشت و پادنای علیا برق و ارتباط مخابرات آن قطع است، عنوان کرد: بیش از ۶۰ روستا در سمیرم راه‌های آن قطع و بیش از ۷۰ تیر برق سقوط کرده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه جاده اصلی سمیرم-شهرضا مسدود بود و انبوه خودروها در راه مانده بودند و ارتش و سپاه نسبت به بازگشایی راه اقدام کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کمربندی سمیرم محدودیت تردد اعمال می‌شود و هنوز بازگشایی نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه محور بویین میاندشت-خوانسار نیز همچنان مسدود است، تصریح کرد: در کل استان ۱۶۵ روستا همچنان راه آن بسته است و بیش از ۶۰ روستا برق و مخابرات آن قطع است، خساراتی هم به بافت‌های مسکونی فرسوده وارد شده که تیم‌های ارزیاب در حال ارزیابی خسارات هستند.

وی با اشاره به ورود سیلاب رودخانه شور به زاینده‌رود گفت: آب به مدت ۱۰ روز برای کشاورزان بازگشایی شده است، سیلابی که بین حوضه‌ای بود اضافه شد و حجم آب را زیاد کرد و ظرف چند ساعت با اطلاع‌رسانی که شد افراد از کنار رودخانه متفرق شدند و سیلاب گل‌آلود به صورت ایمن از شهر گذشت و گل‌آلود بودن سبب افت فشار آب شد.

فرونشست زمین در برخی مناطق شهر اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به ریزش کوه در بخش پادنای سمیرم گفت: به علت تجمیع آب فرونشست زمین در برخی مناطق شهر اصفهان از جمله در خیابان وحید اتفاق افتاد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه زیرگذرهای شهرضا و دهاقان پر از آب است که در حال تخلیه است، گفت: در بزرگراه خلیج فارس ۴ تیم در حال تخلیه آب هستند همچنین ورودی بهارستان هم همچنان آب وجود دارد و تیم‌ها در حال تخلیه هستند.

وی با اشاره به کمک‌رسانی اصفهان به چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: از پایگاه پشتیبانی هوانیروز اصفهان ۲ بالگرد، بولدوزر و لودر از نیروی زمینی سپاه لشکر ۸ نجف و نیز چند دستگاه کمرشکن و بلدوز روز گذشته به چهارمحال و بختیاری اعزام شد.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه در این  بارندگی نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، راهور و پلیس راه خیلی کمک کردند، تصریح کرد: تا روز یکشنه کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه‌ را در سطح استان شاهد هستیم؛ در ۲۵ سال گذشته چنین سامانه پر بارشی را نداشتیم و ۱۰۰ میلی‌متر باران در اصفهان بارید و بیشترین بارش در غرب و جنوب استان ثبت شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1042815

مهمترین اخبار ایران و جهان: