نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 15:31

کرملین: بازگشت به توافق غلات غیرممکن شده است

سخنگوی کاخ کرملین ضمن اشاره به اجرا نشدن بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات اوکراینی، گفت که کی‌یف از گذرگاه‌های این توافق برای مقاصد نظامی استفاده می‌کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که بازگشت مسکو به توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه غیرممکن شده است.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «بازگشت به توافق غلات غیرممکن شده است زیرا بخش مربوط به روسیه در آن اجرا نشده است. روسیه در سن‌پترزبورگ با کشورهای آفریقایی درباره توافق غلات و تلاش‌های مسکو برای حمایت از بازارهای جهانی مذاکره می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره کشف آثار مواد منفجره در یکی از کشتی‌های حامل غلات اوکراینی اظهار داشت: «با تلاش‌های کی‌یف برای استفاده از گذرگاه‌های صادرات غلات برای مقاصد نظامی و انجام حملات تروریستی علیه روسیه مقابله می‌کنیم».

سخنگوی کرملین درباره نشست روسیه با سران کشورهای مهم آفریقا نیز تصریح کرد: «تمام کشورهای آفریقایی تحت فشار بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای غربی برای ممانعت از برگزاری نشست با روسیه قرار گرفته‌اند. باید این فشارها را محکوم کرد».

طبق این گزارش، پسکوف با بیان اینکه مهم است گذرگاه‌های صادرات غلات اوکراینی برای مقاصد نظامی استفاده نشود، افزود: «نامه [آنتونیو] گوترش [دبیرکل سازمان ملل] به [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] شامل یک برنامه عملیاتی برای توافق غلات و وعده‌ای بود که بخش مربوط به روسیه می‌تواند در مقطعی انجام شود».

وی پیش از این نیز گفته بود که روسیه بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل توافقنامه صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه، به آن بازخواهد گشت. (جزئیات بیشتر)

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1402015

مهمترین اخبار ایران و جهان: