نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 19:51

ترک تشریفات خرید پساب از وزارت نیرو ضروری است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ترک تشریفات در زمینه خرید پساب از وزارت نیرو و اتخاذ قوانین بر اساس شرایط آبی استان‌ها را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدرضا باقری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اظهار کرد: صنایع خرد زیر ۱۰ نفر، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر و صنایع متوسط زیر ۱۵۰ نفر تعریف می‌شود.

وی به بحث خوشه‌های صنعتی در استان سمنان اشاره و بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی به مجموعه‌ای از کسب و کارهایی که شبیه هم هستند و ظرفیت‌ها و چالش‌های مشترک دارند، خدماتی در قالب خوشه‌های صنعتی ارائه می‌دهد؛ برای مثال به خوشه‌های استان سمنان از جمله خوشه قطعات خودرو، شیرمال، مبلمان، و ... می‌توان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان تصریح کرد: ۱۳۰ واحد قطعه‌ساز خودرو در استان سمنان فعالیت دارد که با مشکلاتی همچون تأمین مواد اولیه و کمبود نقدینگی مواجه‌اند.

باقری ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان برای حضور صنایع در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت و تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی به انعقاد سه هزار و ۴۰۰ قرارداد واگذاری حق انتفاع اشاره کرد و افزود: بیش از یک‌سوم این قراردادها به مرحله بهره‌برداری رسیده که پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و تبصره ۱۸ تسهیل و تسریع بخش راه‌اندازی طرح‌های صنعتی استان سمنان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با بیان اینکه توسعه صنعتی در این استان به سمت توازن پیش می‌رود، ادامه داد: در سال اخیر، بیش از ۱۵۰ هکتار در شهرستان‌های شرقی استان سمنان واگذاری زمین انجام شد.

ایجاد واحدهای کارگاهی در نواحی صنعتی کم برخوردار سمنان 

اقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در غرب استان سمنان به‌علت هم‌جواری با پایتخت همواره وجود داشته است، اضافه کرد: برنامه آتی شرکت شهرک‌های صنعتی این استان ایجاد واحدهای کارگاهی در نواحی صنعتی به ویژه در مناطق کم‌برخوردار است.

وی با تأکید بر کمبود منابع آبی استان سمنان، بیان کرد: تخصیص کم منابع آب به صنایع سبب ایجاد مشکلاتی در شهرک صنعتی گرمسار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان عنوان کرد: استفاده از پساب رهگشای کمبود آب واحدهای صنعتی است؛ اما متأسفانه قوانین وزارت نیرو در مزایده‌های خرید پساب برای دستگاه دولتی نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی پیچیده است.

باقری ترک تشریفات در زمینه خرید پساب از وزارت نیرو و اتخاذ قوانین بر اساس شرایط آبی استان‌ها را خواستار شد و افزود: بهره‌وری آب به ازای یک لیتر بر ثانیه حدود ۶۵ شغل است.

اقتصاد اولویت مسؤولان باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در این دیدار گفت: رشد تولید در کنار مهار تورم اهمیت به‌سزایی در تمام جوانب جامعه دارد و در سال‌های اخیر، مقام معظم رهبری در نام‌گذاری شعار سال به مسأله اقتصاد و تولید اشاره داشتند.

وی افزود: راه‌اندازی صنایع کوچک و خُرد برای افراد در اقصی نقاط استان سمنان امکان‌پذیر است و ثمره تحقق آن به اقشار مختلف جامعه می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان بیان کرد: اولویت مسؤولان باید توجه به اقتصاد است و در نتیجه آن رشد تولید منجر به اقتدار کشور می‌شود.

مطیعی با بیان اینکه متأسفانه از آموزه‌های دینی دور هستیم، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان سمنان اگر از این ظرفیت‌ها استفاده نشود، از رحمت الهی دور خواهیم بود.

وی وجود روستاهای بدون بیکار در شرق استان سمنان را ارزشمند دانست و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف را در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی حائز اهمیت شمرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به ضرورت ایجاد زنجیره تولید، خاطرنشان کرد: فرآوری در بخش صنعت و معدن منجر به اشتغال‌زایی و افزایش کسب درآمد می‌شود و در فروش محصولات و تولیدات صنایع خرد و کوچک باید به مقوله بازاریابی توجه شود.

مطیعی به استفاده از پساب شهری در بخش صنعت اشاره و تأکید کرد: جلوگیری از هدررفت پساب یک اولویت است و باید از پساب‌ها به نفع مطلوب برای صنایع استفاده شود.

وی اظهار کرد: همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی در اجرای طرح انتقال پساب به شهرک و نواحی صنعتی مثمر ثمر است.

امام جمعه سمنان خاطرنشان کرد: مدیران در راستای گشایش گره از کار نظام اسلامی قدم بردارند و به پیشرفت و اقتدار نظام فکر و اقدامات را بر این اساس انجام دهند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1437315

مهمترین اخبار ایران و جهان: