نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 18:52

۳۲ درصد برق در کرمانشاه مربوط به مشترکان خانگی است

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کرمانشاه با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک مصرف برق در غرب کشور، گفت: ۳۲ درصد برق در کرمانشاه مربوط به مشترکان خانگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شرکت برق منطقه استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: این شرکت مسئول خرید، تأمین و انتقال انرژی برق سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام را برای ۷۴۴ کیلومتر مربع با جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه تأمین برق منطقه در ۱۴ نیروگاه بزرگ تأمین می‌شود، افزود: در حال حاضر میزان برق تولید شده بیشتر از میزان برق مصرفی منطقه بوده و سه هزار و ۹۵۸ مگاوات برق در منطقه تولید می‌شود که از این میزان در تابستان سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۱ مگاوات و در تابستان امسال نیز حدود ۲ هزار ۶۳ مگاوات مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب استان کرمانشاه با تاکید بر فراهم بودن زیر ساخت‌ها برای تولید برق مورد نیاز منطقه، تصریح کرد: این تأمین نیاز بر حسب جمعیت و نیاز سه استان تأمین شده که یک میلیون و ۸۲۰ مشترک در استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان به ثبت رسیده که ۸۲۰ مشترک از ین جمعیت مربوط به استان کرمانشاه است.

اسدی به عدم وجود روستای محروم از برق تاکید و خاطر نشان کرد: حدود ۵۰ درصد از شبکه مصرف برق بر اساس جمعیت در استان کرمانشاه است که در اوج پیک مصرف این استان ۹۵۶ مگاوات مصرف شده و بر اساس شاخص‌های عمده توزیع تعداد چهار هزار و ۹۰۱ روستا برق دار هستند که ۲ هزار و ۵۵۷ مورد در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی بیان کرد: تعداد شامل کارخانه‌ها، مجموعه‌های خصوصی و پتروشیمی و… درس استان کرمانشاه، ایلام و کردستان ۲۱ مورد بوده که از این تعداد هفت مورد در استان کرمانشاه، سه مورد در کردستان و هفت مورد دیگر در استان ایلام واقع شده‌اند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب استان کرمانشاه عنوان کرد: نیروگاه‌های زاگرس، بیستون، اسلام آباد غرب و دالاهو از جمله نیروگاه‌های مهم تولید کننده برق در استان کرمانشاه بوده که بر اساس مصوبه وزارت نیرو و ریاست جمهوری حمایت از نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته و بر اساس این مصوبه در قبال نیروگاه‌های تجدید و سرمایه‌گذاری قرارداد تضمین برای بهره مندی برق با قیمت یک هزار و ۶۵۰ تومان به مدت ۲۰ سال خواهیم داشت.

اسدی به راه اندازی و در دست داشتن پروژه‌های تولیدی برق در منطقه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲ نیروگاه آبی تولید برق در شهرستان‌های سنندج و سرپل ذهاب به همراه یک نیروگاه تولیدی در استان کردستان که مجموعاً تولید ۱۳ مگاوات برق را در منطقه دارند در دست احداث و راه اندازی هستند و همچنین برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی با تولید ۱۵ مگاوات برق که مجوز آن صادر شده نیازمند همکاری و تسهیلات بانکی خواهیم بود.

وی ادامه داد: از مجموع برق تولیدی در منطقه ۳۲ درصد سهم مصارف خانگی، ۲۹ درصد مربوط به بخش صنعتی، ۱۵ درصد کشاورزی، ۱۵ درصد عمومی و ۹ درصد به سایر مصارف بستگی دارد که این آمار در استان کرمانشاه در بخش صنعتی ۲۵ درصد، در بخش کشاورزی ۱۹ درصد، در بخش عمومی یازده درصد، در بخش خانگی ۳۶ درصد و در بخش‌های دیگر ۹ درصد است.

اسدی در پایان گفت: با توجه به میزان تولید برق در منطقه هم اکنون شاهد پایداری ۱۰۰ درصدی بوده و با وجود گرمای زیاد و روبه رو بودن با پیک‌های مصرف برق در تابستان امکان تأمین برق بدون بروز مشکل را تا ۱۵ شهریور خواهیم داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434359

مهمترین اخبار ایران و جهان: