نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 14:43

ثقه الاسلام مبانی مشروطه را از مباحث دینی و اسلامی پیگیری می‌کرد

تبریز- رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی «ثقه الاسلام شهید روز عاشورا»، گفت: ثقه الاسلام مبانی مشروطه را از مباحث دینی و اسلامی پیگیری می کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ظهر شنبه در همایش ملی «ثقه الاسلام شهید روز عاشورا» که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به سه فراز از زندگی ثقه الاسلام، اظهارکرد: این شهید از رهبران مشروطه آذربایجان بود و ارتباطات تأثیرگذاری با رهبران مشروطه تهران و علمای قم داشت.

وی با بیان اینکه ثقه الاسلام مشروطه را از نگاه دینی تبیین می‌کرد و بر وجود حکومت عدالت محور معتقد بود، اظهار کرد: ثقه الاسلام مبانی مشروطه را از مباحث دینی و اسلامی پیگیری می‌کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام شهید روز عاشورا، گفت: با دقت در آثار و افکار شهید ثقه الاسلام، وی نوعی مشروطه مشروعه را تبیین می‌کرد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، ادامه داد: ثقه الاسلام در تقسیم بندی نظام‌های حکومتی، نوعی حکومت شرعیه یا سلطنت شرعیه را مطرح می‌کرد و معتقد بود برای تحقق آن به عالمان و فقیهان سیاست مدار و مردمی آشنا به این مساله که آن را پذیرش کنند، نیاز است. ثقه الاسلام در تقسیم بندی نظام‌های حکومتی، نوعی حکومت شرعیه یا سلطنت شرعیه را مطرح می‌کرد

وی با اشاره به نقش ثقه الاسلام در دوران استبداد صغیر، یادآور شد: در این دوران که مردم تبریز حدود ۱۱ ماه در محاصره سنگین و تحریم غذایی بودند با تاکید بر حفظ غیرت و استقلال مردم این خطه، موجب شد تا این استبداد شکست بخورد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام شهید روز عاشورا با اشاره به فراز سوم شهید ثقه الاسلام و قیام وی در مقابل متجاوزان، گفت: زمانی که تبریز توسط قزاق های روسی اشغال شده بود و مردم را اذیت می‌کردند، وی فتوای دفاع از مردم را صادر کرد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، با بیان اینکه این همایش در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر معرفی چهره‌های نقش آفرین تاریخ آذربایجان، برگزاری می‌شود، افزود: برای این همایش ۵۰ مقاله علمی از سراسر کشور ارسال شده است که از این تعداد ۳۰ مقاله منتخب چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1426959

مهمترین اخبار ایران و جهان: