نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 17:34

سوگواره ملی عاشورا می‌تواند خراسان‌شمالی را به عنوان قطب تعزیه کشور معرفی کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی گفت: یکی از اهداف برگزاری سوگواره عاشورایی این است که بعد از سوگواره بتوانیم خراسان‌شمالی را به عنوان یکی از قطب‌های تعزیه به کشور معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ظهر امروز تقی صادقی،‌ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: برگزاری سوگواره عاشورایی عرض ارادت جامعه هنر به حضرت اباعبدالله است و نگاه، رویکرد و توجه به این سوگواره در واقع بهره‌مندی از فیض حسینی است.

وی با اشاره به اینکه نگاه به سوگواره عاشورایی همچون سایر رویدادهایی که سالانه برگزار می شود، نخواهد بود، گفت: در واقع این سوگواره با یک شور و حماسه از جنس هنر است.

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی خراسان‌شمالی افزود: قطب‌های قدرتمندی در کشور در حوزه هنرهای عاشورایی و تعزیه وجود دارند و استان‌های مطرحی هستند که نشان داده‌اند در هنر تعزیه حرفی برای گفتن دارند.

صادقی با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی ظرفیت نابی در حوزه هنر تعزیه دارد، بیان داشت: استان در بخش هنر تعزیه فرهنگ غنی دارد و عزاداری به سبک‌های مختلف و ظرفیت‌های عاشورایی در استان برگزار می‌شود که با پیگیری‌های صورت گرفته این فرصت نصیب استان شد که میزبانی این سوگواره ملی را داشته باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر این موضوع که مردم برای امام حسین (ع) جان می‌دهند، افزود: در شرایط فعلی و مشکلات معیشتی که مردم دارند از طرفی تبلیغات رسانه‌های دشمن، اما مراسم دهه اول محرم در تمام نقاط استان با شور و اشتیاق خاصی برگراز شد.

صادقی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که کل منابع مالی فرهنگی که استان برای ما تخصیص داده، نیمی از هزینه کرد برای برگزاری مراسم این سوگواره نیست، اما شک نداریم که خیر و برکت زیادی این مراسم برای ما خواهد داشت.

وی با تاکید بر این موضوع که حساب سوگواره از تمام رویداد ها جدا است، گفت: این برنامه همچون یک حسینیه تلقی می‌شود که باید پای کار بیاییم و فیض ببریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به این موضوع که اگر برگزاری یک مراسم برای استان آورده نداشته باشد، مطلوب نخواهد بود، گفت: برگزاری این قبیل برنامه‌ها در استان قطعا باعث ایجاد بستر و رشد و پویایی هنرمندان استانی خواهد بود و این ظرفیت خوبی برای استان است.

وی ادامه داد: بعد از راه اندازی این سوگواره در استان اگر تعزیه خراسان‌شمالی یک قدم رو به جلو داشته باشد، قطعا برای استان ارزشمند خواهد بود.

صادقی یادآور شد: هدف بعدی این است که بعد از سوگواره بتوانیم خراسان‌شمالی را به عنوان یکی از قطب‌های تعزیه به کشور معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی بیان داشت: خراسان‌شمالی استانی، سرشار از ظرفیت‌ها است، برخی موارد این ظرفیت‌ها به خوبی معرفی و شناسایی نشده‌اند و هدف و سیاست ما این است که به سراغ رویدادها برویم و یک شبکه حرفه.ای در استان ایجاد کنیم و رشد واقعی این است که در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به یک الگوی تولید محور رقابتی برسیم.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418659

مهمترین اخبار ایران و جهان: