نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 09:58

از ترور کور شاهچراغ تا ضرورت ساماندهی اتباع خارجی در ایران

نقش آفرینی اتباع خارجی به عنوان عوامل اصلی و دخیل در حادثه تروریستی شاهچراغ، بار دیگر ضرورت ساماندهی مهاجران غیرقانونی ساکن در ایران را به قانونگذاران متذکر شد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت:  حادثه تروریستی شامگاه ۲۲ مرداد در حرم حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) منجر به شهادت یکی از هموطنان و جراحت و مصدومیت هشت نفر شد؛ در این حادثه که یک تروریست تکفیری به نام رحمت الله نوروزف تبعه تاجیکستان عامل اصلی آن بود، سربازان گمنام امام زمان(عج) توانستند به سرعت خانه امن تروریست‌ها را کشف و هشت نفر از عناصر مظنون مرتبط با این حادثه را دستگیر کنند که همه افراد بازداشت شده از اتباع خارجی هستند.

این برای دومین بار در یکسال گذشته بود که حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران با یک عملیات تروریستی به خون مردم بیگناه آغشته می شد.

در این ارتباط عباس علیپور عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی اختصاصی به ایرنا، به تشریح اهمیت نظارت بر اتباع خارجی و ساماندهی آنان برای جلوگیری از حوادث مشابه پرداخت و خواستار آن شد که مجلس تصویب لایحه مربوط به تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در اولویت خود قرار دهد.

در این یادداشت آمده است: مهاجرین و اتباع خارجی یکی از دلمشغولی‌های دولت‌ها در عصر حاضر به شمار می‌رود. کشورمان سالهاست که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند. شاید بتوان گفت اگر در دهه گذشته کسی از تهدیدات اتباع بیگانه سخنی به میان می آورد، برای جامعه و مسئولین باورپذیر نبود.

در گذشته به مهاجرین و اتباع غیرمجاز در ایران به عنوان یک مسئله جزیی نگریسته می‌شد و هیچگاه آن را در حد و قواره چالش و تهدید به حساب نمی‌آوردند. بر عکس هجوم بی رویه مهاجرین و اتباع خارجی در طی پنج سال گذشته نه تنها این پدیده را به یک چالش بلکه از نگاه متخصصین حوزه مهاجرت به یک ابرچالش تبدیل نموده است.

جدا از آثار و پیامدهای منفی ناشی از حضور لجام گسیخته آنها این سوال را در ذهن بوجود می آورد که چرا در کشورمان نتوانسته‌ایم به یک مدیریت عقلانی، هوشمند در رابطه با اتباع و مهاجرین خارجی دست پیدا کنیم؟ منشاء بی‌برنامگی‌ها کجاست؟ این همه سرگردانی در رابطه با نحوه مواجهه با اتباع خارجی در ایران به کجا بر می‌گردد؟

نمونه‌های کور تروریستی (ترور اول و دوم در مرقد شاهچراغ شیراز) ناشی از چیست؟ چرا باید چند تبعه غیرمجاز در ایران به راحتی به چنین جنایتی مبادرت ورزند؟ چرا باید یک تبعه خارجی غیرمجاز از چنان آزادی برخوردار باشد که با در دست گرفتن اسلحه، امنیت ملی را با چالش روبرو سازد؟ آیا در کشورهای دیگر یک تبعه غیرمجاز از چنین قدرت مانوری برخوردار است که با در دست گرفتن اسلحه در یک مکان مذهبی چندین بیگناه را به خاک و خون بکشاند.

باید گفت که مدیریت بر اتباع خارجی در ایران تا به امروز در حد حرف باقی مانده و به خدمات رسانی در مواردی همچون تمدید کارت های مهاجرتی و دادن گذرنامه محدود شده است. مدیریت بر اتباع در ایران تاکنون سنتی بوده و از فقدان پشتوانه های علمی رنج برده است و با وجود آنکه لزوم یک تغییر اساسی در این زمینه در کشور احساس می گردد، باید پرسید که چرا به رغم تاکیدات بالاترین سطوح حاکمیتی با ساماندهی امور اتباع در کشور مقاومت می‌شود.

ریشه لجاجت‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با تشکیل یک نهاد متولی پاسخگو در رابطه با اتباع در ایران کجاست؟ چرا به رغم تاکیدات و دستورات صادر شده باز برخی نهادها و دستگاه‌ها مانع از تشکیل سازمان متولی اتباع خارجی در ایران می‌شود؟ چه کسی باید پاسخگوی چنین وضعیت آشفته‌ای از مهاجرین خارجی در ایران است. چرا به رغم درگیر شدن بیش از ۲۴ نهاد و سازمان در کشور نسبت به مهاجرین هیچ کس پاسخگوی وضعیت کنونی مهاجرین نیست؟

چرا با وجود تصویب کلیات سازمان ملی مهاجرت به عنوان نهاد فرادستی در امر مهاجرت و تاکید مجلس مبنی بر تصویب سه ماهه آن، هنوز در مجلس خاک می خورد. باور کنید اولویت اصلی کشور دقیقا اینجاست و مجلس و نمایندگان باید با قید فوریت تشکیل چنین سازمانی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس نوشته است: استیضاح وزیران و عزل معاونان وزرا را به اولویت چندم خود تنزل دهید و تا دست نجنبانید، شاهچراغ های دیگر در راه است. بیایید با تصویب یک سازمان فرادست پاسخگو برای یک بار هم شده به چالش اتباع خارجی غیر مجاز در ایران پایان دهید.

چند صدایی‌ها، بی‌برنامگی‌ها، مسئولیت ناپذیری‌ها را کنار بزنیم تا با یک مدیریت هوشمند و یکپارچه در سطح ملی وضعیت اتباع خارجی در ایران را سروسامان بخشیم. می توان با طراحی یک برنامه جامع راهبردی در قالب تشکیل سازمان ملی مهاجرت تهدیدات ناشی از این حوزه را در کشور دور ساخت. امروزه ترور کور توسط یک تبعه خارجی غیر مجاز در شیراز آثار مخربی بر وضعیت روحی و روانی جامعه وارد ساخته است. به عنوان یک هشدار به مسئولان و نمایندگان مجلس، ساماندهی، هوشمندسازی و مدیریت بر اتباع خارجی را در دستور کار خود قرار دهند.

تا دیر نشده دست از تعصب های فردی و سازمانی برداشته و با تصویب سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور زمینه را برای برنامه ریزی و هوشمندسازی مدیریتی بر مهاجرین فراهم سازیم. باور کنید فردا و فرداها دیر است.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1443159

مهمترین اخبار ایران و جهان: