نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 22:21

واشنگتن: در نشست صلح اوکراین در عربستان شرکت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد که مقام‌های این کشور در نشست صلح اوکراین که در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماتیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه خبر داد که مقام‌هایی از دولت آمریکا در نشست صلح اوکراین که عربستان میزبان آن خواهد بود، مشارکت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود که وی نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شامگاه شنبه خبر داد که عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود.

این روزنامه همچنین گزارش داد که در این نشست، مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور دارند. قرار است این نشست در جده و در روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد ماه جاری برگزار شود.

چهارشنبه گذشته نیز، پس از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض، عربستان سعودی و ترکیه، با انتشار بیانیه مشترکی تأکید کردند که باید بحران اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه نیز شامگاه جمعه گفت مسکو آماده است تا به دنبال راهکار مسالمت‌آمیزی برای پایان دادن به بحران و جنگ اوکراین باشد. وی خطاب به سران کشورهای آفریقایی گفت: «رویکرد و ایده‌های شما، همگی منعکس‌کننده مفاد طرح صلحی است که چین در ماه فوریه برای حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین ارائه کرد».

چین پیش‌تر طرح صلحی ۱۲ ماده‌ای را برای حل بحران اوکراین مطرح کرده بود که در درجه اول خواستار آتش‌بس در این کشور بود؛ کشورهای غربی حامی اوکراین از این طرح استقبال نکردند. 

پوتین ضمن یادآوری اینکه مقامات اوکراینی چارچوب نظارتی ویژه‌ای صادر کردند تا مذاکره با روسیه را ممنوع کنند، تاکید کرد: «ما به نوبه خود هرگز مذاکره را رد نکرده‌ایم و همیشه گفته‌ایم که آماده ادامه گفتگو هستیم».

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420659

مهمترین اخبار ایران و جهان: