نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 09:14

سینمای خمینی شهر با مصوبه و دستور احیا نمی‌شود

اصفهان- فعال فرهنگی خمینی‌شهر گفت: تنها سینمای تعطیل شده خمینی شهر در انتظار احیا و بازسازی است و مسئولان باید این سینما را از پیچ و خم اداری خارج و به مردم واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر از سمت میدان استقلال وارد خمینی شهر شوید، نبش اولین میدان (قدس) فضایی پیش چشم‌تان نمایان می‌شود که سر در آن نوشته «سینما فرهنگ». مکانی که یادآور سال‌ها خاطره فرهنگی گوناگون برای مردم شریف شهرستان خمینی شهر است. سینمایی که روزگاری حال و هوای متفاوتی داشته و حالا کمتر کسی است که غصه تعطیلی چند ساله آن را نداشته باشد. این سینما در سال ۱۳۷۸ ساخته شده و با ظرفیت ۸۰۰ صندلی، سال‌ها میزبان برنامه‌های موفق و پررونقی بوده است اما اکنون وضع خوبی ندارد.

محمد جواد حاجیان فعال فرهنگی خمینی شهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام این خبر بیان داشت: «سینما فرهنگ در سال ۱۳۹۱ به دلایل نامعلوم که مردم هیچوقت از آن مطلع نشدند تعطیل و رسماً پخش فیلم در آن متوقف شد. بعد از آن به طور مقطعی با عقد قرارداد به آموزش و پرورش شهرستان یا بخش خصوصی واگذار شد که هر چند باعث رونق سینما به ویژه در موقعی که آموزش و پرورش متولی آن بود، شد اما مقطعی بود و عزم جدی توسط نهادهای مرتبط برای حل مشکلات این سینما از اساس وجود نداشت.

وی افزود: همچنین در واگذاری آخر به بخش خصوصی گروه نمایش آئینه علیرغم انجام هزینه‌های بالای تعمیرات توسط این گروه و رونق اکران فیلم در آن به دست ستاد اکران مردمی عمار شهرستان اما متأسفانه همچنان مشکلات ریشه‌ای و اساسی آن وجود دارد و گاهاً گریبانگیر همین بخش خصوصی می‌شود. البته جای تقدیر و تشکر از نماینده محترم مجلس حجت الاسلام نقدعلی وجود دارد که به حق پیگیر مشکلات این سینما و اخذ مساعدت هستند ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند.

این فعال فرهنگی خمینی‌شهر با بیان اینکه حل مشکل این سینما نیاز به اراده جمعی نهادهای مرتبط مثل استانداری، اداره کل ارشاد استان، اداره ارشاد شهرستان، شهرداری، اداره راه و شهرسازی و … دارد، گفت: تا این نهادها دلسوزانه و به خاطر مردم وارد صحنه نشوند این مصوبات ریالی و پیگیری‌های فردی نماینده محترم و امثالهم بی نتیجه است و اثری نخواهد داشت. متأسفانه در این امر این عزم و دلسوزی جدی را در هیچیک از نهادهای مذکور بعد از گذشت ده سال ندیدیم که اگر بود این امر ده سال به درازا نمی‌انجامید.

چون سینما مخاطب ندارد رغبتی برای احیای آن نیست!

حاجیان در ادامه افزود: گاهی در پیگیری‌های ما اعلام می‌کنند که چون سینما مخاطب فیلم ندارد رغبتی برای احیای آن نیست. در پاسخ باید بگوییم این صحبت شما ناشی از عدم شناخت کافی از شهر و مردم خمینی شهر است. این سینما اولاً تنها مرکز پخش فیلم نیست و تنها مرکز فرهنگی عمومی شهرستان است که برای تجمع‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی شهر از آن استفاده می‌شود و تعطیلی آن یعنی تعطیلی کلیه کارهای فرهنگی شهر. ثانیاً مردم در اکران‌های مردمی عمار در همین سینما سانس‌های بی‌نظیر ۸۰۰ نفری رقم زدند. این یک رکوردشکنی و فرهنگ سازی است. کجای کشور شما سراغ دارید هشتصد نفر همزمان در یک سانس پای یک فیلم بنشینند؟ مردم این شهر دیگر باید چه کاری انجام دهند تا مسئولان پی به مطالبه و فهم بالای این مردم ببرند؟

وی ادامه داد اخیراً شنیده‌ایم که در شورای اداری استان مبلغی بابت احیا این سینما اختصاص داده شده. من اینجا از استاندار محترم و همه بزرگوارانی که در این مصوبه دخیل بوده‌اند خواهش می‌کنم تا عزم و اراده این نهادهای مرتبط ایجاد نشود و این مشکلات از ریشه حل نشود این سینما با این بودجه‌ها و مبالغ احیا نخواهد شد.

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: هر چند سینما نیاز به اختصاص مبلغ دارد اما با همین دست فرمان ممکن است سال آینده نیز اعلام شود سال گذشته مبلغی مصوب شد و چون مشکلاتی بود که رفع نشده بود امکان هزینه کردن مبلغ نبوده است، بنابراین این سینما عزم و اراده می‌خواهد اگر می‌توانید ایجاد کنید بسم‌الله. اگر نمی‌توانید امید مردم را خدشه دار نکنید.

وی پیشنهاد داد که این سینما تنها راه حلش این است که به مردم و ظرفیت مردمی واگذار شود زیرا خود مردم می‌توانند دلسوزانه پیگیر رفع مشکل و اخذ حداقل حقوق شهروندی خود باشند. و قطعاً امید داریم و مطمئنیم این مشکل به دست مردم حل خواهد شد. این سینما را از پیچ و خم اداری خارج کنید و به مردم واگذار کنید اگر این پیچ و خم اداری جوابگو بود در این ۱۰ سال به نتیجه رسیده بود. نه بیش از این بخش دولتی را درگیر و شرمنده کنید نه بخش خصوصی را وارد و متضرر کنید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304659

مهمترین اخبار ایران و جهان: