نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 03:40

روسیه از موضع کشورهای آفریقایی دربار امنیت بین الملل حمایت می‌کند

لاوروف در سخنانی اعلام کرد که کشورهای آفریقایی خواستار تقسیم ناپذیری امنیت جهانی هستند و روسیه از آن‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با یک هیأت آفریقایی گفت که کشورهای آفریقایی طرفدار تجزیه ناپذیری امنیت جهانی هستند و روسیه از این موضع اصولی دولت‌های آفریقایی درباره امنیت بین المللی حمایت می‌کند.

لاوروف درباره دیدار هیئت آفریقایی با رئیس جمهور روسیه گفت: اول از همه، آنها (کشورهای آفریقایی) دوازده نکته معروف چین را که چند ماه پیش ارائه شده بود، برجسته کردند و تصریح کردند که هیچ استاندارد دوگانه در جهان نبایستی وجود داشته باشد و همه اصول منشور سازمان ملل در یکپارچگی و همبستگی آنها رعایت و اجرا شود، تحریم‌های یکجانبه وجود نداشته باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ تلاشی برای امنیت به ضرر دیگران منجر نمی‌شود. اینها نگرش‌های اصولی هستند که ما نیز با کشورهای آفریقایی در این اصول مشترک هستیم.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که کشورهای آفریقایی درک درستی از علل اصلی بحران اوکراین دارند. بحرانی که به گفته لاوروف توسط غرب ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: آنها درک کرده‌اند که این وضعیت باید با دست و پنجه نرم کردن با آن دلایل ریشه‌ای، با انجام اقدامات واقعی خاص برای از بین بردن عللی که سال هاست امنیت عادلانه در اروپا را تضعیف می‌کنند، حل شود.

روز گذشته سران شماری از کشورهای آفریقایی برای حضور در نشست اقتصادی سنت‌پترزبورگ وارد روسیه شدند. «آنتون کوبیاکوف» مشاور رئیس جمهور روسیه و مسئول هماهنگی همایش اقتصادی سنت پترزبورگ روز شنبه اعلام کرد که سران شش کشور آفریقایی برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه وارد سن پترزبورگ شدند.

این مقامات آفریقایی قرار است در نشست اقتصادی مهم سنت پترزبورگ نیز شرکت کنند.

کمیته برگزاری نشست سنت پترزبورگ نیز اعلام کرد که ۱۵۰ شرکت از ۲۵ کشور غیردوست در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرده‌اند.

پیش از این «یوری اوشاکوف» مشاور رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود: پوتین ۱۷ ژوئن در سن پترزبورگ با هیئتی متشکل از ۷ کشور آفریقایی دیدار خواهد کرد تا در مورد طرح حل و فصل صلح آمیز بحران اوکراین گفتگو کنند. هیئت آفریقایی پیش از سفر به روسیه در تاریخ ۱۶ ژوئن، با سران اوکراین در کی یف گفتگو کرده بود. کشورهای آفریقایی تحت فشار شدیدی از سوی غرب هستند، اما با این وجود اکثر کشورها در نشست روسیه- آفریقا گرد هم می آیند.

به گفته این مقام ارشد روس، مقامات بلندپایه بیش از ۱۵ کشور از جمله رئیس جمهور الجزایر در مجمع اقتصادی بین المللی سنت پترزبورگ حضور دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1291559

مهمترین اخبار ایران و جهان: