نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 11:30

آغاز مرمت بقاع ۷۲ تن ساروق

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خبر داد: مرمت اضطراری بقاع ۷۲ تن ساروق آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی حسین محمودی گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مسئله مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت و پس از آن شرح خدمات پروژه مبنی بر مرمت بام و گنبدهای بنای امامزادگان استخراج و آواربرداری گنبدها انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت این مرحله امامزاده ۷۲ تن ساروق با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام خواهد شد.

محمودی افزود: در این مرحله از مرمت جداره‌های داخلی و بیرونی گنبد، اصلاح عایق بام اجرای پوشش حفاظتی بر روی پوشش اصلی و دفع رطوبت، دوغاب‌ریزی و مرمت گنبد اصلی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در فاز بعدی این مرمت سایر بخش‌ها به‌ویژه مرمت و تثبیت تزئینات و نقاشی‌های داخل بقاع در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تأکید بر اینکه امامزاده ۷۲ تن ساروق یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری زیارتی استان است گفت: بنای امامزادگان ۷۲ تن مربوط به سده ششم هجری است که در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمودی بیان کرد: امامزاده ۷۲ تن در ۵۰ کیلومتری شهر اراک قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ایلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است. کتیبه‌هایی که در بنای امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره‌های مختلف است. طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نام‌های حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و ۶۶ نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند. مجموعه بقعه امامزاده ۷۲ تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه‌های خاصی از معماری در آن دیده می‌شود.

یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314915

مهمترین اخبار ایران و جهان: