نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 11:20

تیم ارزی بانک مرکزی همان تیم دولت روحانی است

نماینده مردم تهران گفت: تیم ارزی بانک مرکزی و تیم برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه همان تیم دولت روحانی است و با این شرایط نباید وضع موجود را به سایر مسائل حواله دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در صحن علنی مجلس در جریان بررسی اقدامات و سیاست‌های ارزی دولت گفت: در شروع دولت نرخ ارز ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان یعنی حدود ۵۰ درصد افزایش نرخ ارز داشته ایم، آقایان این شرایط را به اغتشاشات و یک ماه اخیر حواله ندهند.

وی بیان کرد: دست فرمان شما در مدیریت ارز همان دست فرمان دولت‌های قبلی است، تقاضا برای تبدیل ریال به ارز همیشه بوده و این قصه‌ای سی ساله است نباید در این باره فرافکنی کرد.

ایزدخواه با اشاره به شرایط تحریم کشور تصریح کرد: چرا از تجربه روسیه در مدیریت حفظ ارزش پول ملی استفاده نکردید، بازار غیررسمی نهایتاً ۱۰ درصد معاملات ارزی را به خود اختصاص می‌دهد. چگونه این ده درصد بر کل بازار ارز تأثیر می‌گذارد.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: چرا نمی‌توانید بازار غیررسمی را جمع کنید، چرا نمی‌توانید به ۱۱۰۰ صرافی غیرمجاز رسیدگی کنید؟ چرا برای مردم حساب ارزی ایجاد نمی‌کنید تا ارزها را از خانه به حساب‌های بانکی بیاورند و بعد از آن معاملات غیررسمی قاچاق شناخته شود.

ایزدخواه بیان کرد: کشور جنگ زده سوریه هشت برابر ما قدرت پول ملی دارد. چراکه بازار غیررسمی را مدیریت می‌کنند، چرا مسئولان ما نمی‌توانند بازار غیررسمی را جمع کنند.

وی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی می‌گوید نرخ نیمایی را به نرخ بازار غیررسمی نزدیک کنید و اسم این اقدام را به افزایش قدرت رهبری بانک مرکزی می‌گذارد. اما همین تفکرات به ما ضربه زده است.

وی یادآور شد: اگر بازار، غیررسمی است باید جمع شود نه آنکه ارز نیمایی را به آن نزدیک کنیم.

ایزدخواه تاکید کرد: در قضیه حذف ارز ترجیحی بارها فریاد زدیم مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه موضوع مهم کاهش ارزش پول ملی است که کسی حاضر نیست برای آن کاری انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت حاضر نیست بودجه ارزی و ریالی را تفکیک کند، درآمدهای دولت اگر دلاری هستند باید دلاری خرج شوند نه اینکه دولت در افزایش نرخ ارز سهیم و ذی نفع باشد و با نرخ بالایی که ایجاد می‌کند کسری بودجه را جبران کند.

وی گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی سراسر توجیه و فرافکنی بود.واقعیت این است که برای مدیریت متمرکز ارز آستین بالا نزده ایم و ارز را رها کرده ایم. اقتصاد را دلاریزه کرده ایم و آقایی دلار را تثبیت کرده ایم.

نماینده مردم تهران گفت: وقتی به صالح آبادی می‌گوئیم صادرات ریالی انجام دهد می‌گوید این موضوع را نمی فهمد مشکل ما از همین جاست، ما باید مدیریت ارز را خانه تکانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تیم ارزی بانک مرکزی دولت سیزدهم همان تیم دولت قبلی است. همچنان که تیم برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه همان تیم قبلی از دولت حسن روحانی است. با عدم تغییر این تیم‌ها نباید وضع موجود را به سایر مسائل حواله دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 932115

مهمترین اخبار ایران و جهان: