خراسانجنوبی هر چند سومین استان پهناور کشور بوده ولی از نظر جادهها آنچنان که باید و شاید در وضعیت مناسبی به سر نمیبرد و سالانه مردم این استان شاهد از دست دادن عزیزانشان در این مسیرها هستند.
خبرگزاری فارس- خراسانجنوبی؛ راهها یکی از زیرساختهای مهم در هر کشوری بوده که ملاکی برای توسعه هر جامعه نیز محسوب میشود و سالانه راهها قربانگاه بسیاری از افرادی میشود که از آن برای تردد استفاده میکنند.
خبرگزاری فارس- خراسانجنوبی؛خبرگزاری فارس- خراسانجنوبی؛خراسانجنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور متأسفانه هیچ بزرگراهی ندارد و در مورد دوباندهسازی راهها علیرغم انجام اقدامات شایسته در این بخش همچنان با مشکلات زیادی روبرو بوده و این امر سبب شده تا هر ساله شاهد جان باختن تعداد زیادی از افراد باشیم.
دوباندهسازی محور بیرجند قاین از مطالبات جدی مردم
دوباندهسازی محور بیرجند قاین از مطالبات جدی مردمدوباندهسازی محور بیرجند قاین از مطالبات جدی مردم«امین الهینسب» یکی از شهروندان بیرجندی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: به سبب اینکه خانواده همسرم در شهر قاین زندگی میکنند باید هر چند هفته مسیر جاده بیرجند و قاین را طی کنم هر چند این مسیر نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا کرده اما دو باندهسازی کامل این مسیر یکی از درخواستهای جدی مردم است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه سالانه افراد زیادی جان خود را در این مسیر از دست دادهاند، افزود: این جاده که از گذشته به جاده مرگ به سبب فوتیهای بسیاری که داشته نامگذاری شده باید به طور جدی توسط دولت برای بهبود وضعیت آن پیگیری شود.
رسیدگی جدی به جادههای ترانزیتی استان
رسیدگی جدی به جادههای ترانزیتی استانرسیدگی جدی به جادههای ترانزیتی استان«محمود فکری» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: به واسطه شغلم که رانندگی ماشین سنگین بوده تاکنون مسیرهای زیادی را در کشور طی کردهام و متأسفانه به جادههای استان نسبت به استانهای بزرگ بسیار رسیدگی کمتری شده است.
وی به مسیر محور سربیشه اشاره کرد و گفت: این محور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی خراسانجنوبی بوده که نیازمند رسیدگی جدی است.
فکری ادامه داد: خرابی جادهها به وسایل نقلیه به ویژه ماشینهای سنگین خسارت فراوانی وارد میکنند و این امر سبب شده که صاحبان وسایل نقلیه بسیار ضرر ببینند.
وی خاطرنشان کرد: دوباندهسازی راههای استان میتواند در کاهش تصادفات بسیار مؤثر باشد و همچنین در رونق اقتصادی استان نیز جزو زیرساختهای اساسی به شمار میرود.
هدفگذاری اجرای ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسانجنوبی
هدفگذاری اجرای ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسانجنوبیهدفگذاری اجرای ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسانجنوبی«وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی در مورخ ۱۹ خردادماه امسال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خراسانجنوبی سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و همجواری با شش استان کشور و قرارگیری در مسیر دو کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب بوده که این استان را در موضوع راهها خاص کرده است، اظهار داشت: میزان ۷۹۳ کیلومتر از راههای استان دوبانده بوده که از این میزان ۱۸۷ کیلومتر مربوط به دو سال اخیر است.
وی ادامه داد: همچنین برای اجرای ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان قرارداد با پیمانکاران وجود دارد که میزان اعتبار آن ۳ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو سال اخیر بوده که افزایش دو برابری در حجم قراردادها در حوزه راههای استان برای دو باندهسازی را نشان میدهد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی تصریح کرد: براساس هدفگذاری که برای سال ۱۴۰۱ صورت گرفته اجرای حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان بوده که هدفگذاری بسیار سنگینی است.
دریافت موافقت کمیسیون ماده ۲۳ برای محور طبس و بیرجند به اسدیه
دریافت موافقت کمیسیون ماده ۲۳ برای محور طبس و بیرجند به اسدیهدریافت موافقت کمیسیون ماده ۲۳ برای محور طبس و بیرجند به اسدیهداعی با اشاره به اینکه در سفر رئیسجمهور به استان ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص یافت که به فعال بودن پروژههای این حوزه بسیار کمک کرده، اضافه کرد: با نگاه توسعهای که به تمام شهرستانهای استان وجود دارد حداقل یک پروژه باند دوم راه یا در آن اجرا و یا در دست اجرا است.
وی بیان داشت: محور بیرجند به سمت طبس یک محور قدیمی بوده که ۲۰ سال سابقه زیر بار ترافیک رفتن دارد و تا سال ۱۴۰۰ این محور دارای ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه نبوده که براساس پیگیریهای صورت گرفته توانستیم با اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ ردیف اعتباری مستقلی را برای آن بگیریم و پروژههای مختلفی برای این محور تعریف شده و در حال اجرا است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی یکی دیگر از محورهایی را امسال پیگیری آن برای کسب موافقت کمسیون ماده ۲۳ صورت میگیرد محور بیرجند به اسدیه عنوان کرد و گفت: تلاش میکنیم تا ردیف اعتباری مستقلی برای این محور کسب کنیم.
استفاده از تهاتر بانکی برای فعال بودن پروژههای راهسازی
استفاده از تهاتر بانکی برای فعال بودن پروژههای راهسازیاستفاده از تهاتر بانکی برای فعال بودن پروژههای راهسازیداعی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاترهای بانکی و مالیاتی برای کمک به پروژههای راه در استان، افزود: این ظرفیت در قانون بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته که راه و شهرسازی استان از این ظرفیت استفاده کرده و توانستهایم ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی برای فعال بودن پروژههای راه در استان انجام دهیم.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ استان ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای محور بیرجند- قاین از ماده ۵۶ استفاده شده، یادآور شد: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک تجارت برای محور سربیشه به ماهیرود که قلب تپنده اقتصادی استان بوده موافقت شده و در مرحله پرداخت قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان از بانک سپه برای محور دیهوک-فردوس قرارداد مبادله شده است.
افزایش ۶۳ درصدی اعتبارات باند دوم راههای استان
افزایش ۶۳ درصدی اعتبارات باند دوم راههای استانافزایش ۶۳ درصدی اعتبارات باند دوم راههای استانداعی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان تنها اداره استان بوده که در خاک افغانستان نیز به اجرای پروژه مشغول است، عنوان کرد: در راستای اجرای این پروژه که از مرز ماهیرود تا استان فراه بوده ۱۲۰ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر از این مسیر از قله کاه تا فراه در دست پیمانکار بوده و در حال اجرای پروژه قرار دارد.
وی اجرای پروژه دوباندهسازی محور سربیشه ماهیرود تا فراه را به سبب ایجاد جذابیت مرز برای سرمایهگذاران بسیار بااهمیت دانست.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی گفت: با پیگیریهای صورت گرفته از باندهای دوم استان اعتبار این پروژهها در استان در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان افزایش داشته و امروز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این عدد به ۷۴۶ میلیارد تومان با ۶۳ درصد افزایش نسبت به سالهای قبل همراه بوده است.
نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای اتمام پروژه بیرجند به قاین
نیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای اتمام پروژه بیرجند به قایننیاز به اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای اتمام پروژه بیرجند به قاینداعی با بیان انکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ با پیگیریهای صورت گرفته میزان باندهای دوم در استان ۲.۵ برابر شده است، مطرح کرد: طول محور «بیرجند-قاین» ۱۰۰ کیلومتر است که تا سال ۹۸ از این میزان ۴۵ کیلومتر دوبانده شده است.
وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر این میزان به ۸۴ کیلومتر رسیده که نشان میدهد سالانه ۲۰.۵ کیلومتر دوباندهسازی در این محور انجام شده که ۵ برابر متوسط عملکرد ۱۰ سال گذشته برای دو بانده سازی در این محور است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی بیان داشت: از مجموع طول این مسیر برای دوباندهسازی ۱۶ کیلومتر باقی مانده که تلاش میکنیم چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک رفته و ۱۲ کیلومتر باقی مانده نیز اگر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص یابد این میزان نیز تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.
داعی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ کیلومتر باقی مانده از این محور برای دوباندهسازی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه محور بیرجند- اسدیه براساس اولویتبندی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم از محل اعتبارات راههای کویری یک قطعه در سراهی منصورآباد به طول ۵ کیلومتر برای آن اعتبار دریافت و آن را به مناقصه قرار دهیم.
برطرف شدن ۱۳ نقطه حادثهخیز در استان
برطرف شدن ۱۳ نقطه حادثهخیز در استانبرطرف شدن ۱۳ نقطه حادثهخیز در استان«اسدالله جلالزاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانجنوبی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: از تعداد ۳۱ نقطه پرحادثه مصوب سال ۹۷ در استان، تعداد ۱۳ نقطه تاکنون برطرف شده و عملیات ایمنسازی و اصلاح شش نقطه پر حادثه در دست اقدام است که از پیشرفت فیزیکی میانگین بالغبر ۸۰ درصد برخوردار بوده و در صورت تأمین و تخصیص اعتبار تکمیلی چهار نقطه تا پایان شهریورماه و مابقی نقاط تا پایان سال جاری اصلاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: همچنین به منظور شناسایی نقاط پر حادثه جدید در سطح راههای استان در بازه زمانی ۰۱/۰۱/۱۳۹۸ لغایت ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ مطابق با آخرین دستورالعمل شناسایی نقاط حادثهخیز، اطلاعات مربوط به تصادفات فوتی و جرحی در سامانه ثبت تصادفات سازمان راهداری به ثبت رسیده است.
ثبت بیشاز ۱۱ میلیون تردد در جادههای استان
ثبت بیشاز ۱۱ میلیون تردد در جادههای استانثبت بیشاز ۱۱ میلیون تردد در جادههای استانمدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسانجنوبی با اشاره به اینکه طی ۲ ماهه سال جاری بیشاز ۱۱ میلیون تردد در جادههای استان به ثبت رسیده است، افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.
جلالزاده یادآور شد: در راستای بهسازی راههای استان اهم اقدامات انجام شده از ابتدای سال ۱۴۰۰، اجرای حدود ۴۷۵ کیلومتر انواع روکشهای گرم و سرد حفاظتی، یکهزار و ۳۵۰ کیلومتر خطکشی، تعویض و تعمیر ۷ هزار و ۵۰۰ عدد تابلو و علایم، ۱۷ کیلومتر نیوجرسی و گاردریل، تعمیرات و احداث و تعریض ۳۵ دستگاه ابنیه فنی تعریض و شانهسازی و شیب شیروانی به میزان ۹۳ کیلومتر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته شامل نصب تابلو و علایم، خطکشی، شیب شیروانی، شانهسازی و همچنین انواع روکشهای آسفالتی سطح محورهای استان در راستای تأمین ایمنی و سطح سرویس مناسب مؤثر بوده است.
تصادفات جادهای استان ۸۹۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت
تصادفات جادهای استان ۸۹۰ کشته و مجروح بر جای گذاشتتصادفات جادهای استان ۸۹۰ کشته و مجروح بر جای گذاشتسرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسانجنوبی در گفتوگو با فارس در ارتباط با تصادفات جادهای در استان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و ۱۹۳ فقره تصادف در محورهای برونشهری استان رخ داده است.
وی تصریح کرد: از مجموع تصادفات ۴۳ فقره تصادف فوتی، ۴۵۹ فقره تصادف جرحی و ۶۹۱ فقره تصادف خسارتی بوده است.
رئیس پلیس راه خراسانجنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه بر اثر تصادفات برونشهری استان ۵۵ نفر جان باختند ۸۳۵ نفر مجروح شدهاند، افزود: از مجموع تصادفات حادث شده در محورهای برون شهری استان فقرات تصادفات فوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر، تعداد متوفیان ۶ نفر معادل ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
رشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جادههای استان
رشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جادههای استانرشد ۲۰ درصدی تصادفات جرحی در جادههای استانرضایی ادامه داد: همچنین تصادفات جرحی در جادههای استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد، تعداد مجروحین ۲۵ درصد و تصادفات خسارتی ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی به مهمترین علل بروز تصادفات از ابتدای سال جاری تاکنون در جادههای استان اشاره و یادآور شد: عدم توجه به جلو به میزان ۴۰ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه ۲۵ درصد و تجاوز و انحراف به چپ به میزان ۱۱ درصد از مهمترین این علل بوده است.
افزایش ۵۰ درصدی تخلفات حادثهساز در جادههای برونشهری
افزایش ۵۰ درصدی تخلفات حادثهساز در جادههای برونشهریافزایش ۵۰ درصدی تخلفات حادثهساز در جادههای برونشهریرئیس پلیس راه خراسانجنوبی با بیان اینکه مجموع تخلفاتی که از ابتدای امسال تاکنون توسط پلیس راه استان با آن برخورد شده ۱۸۷ هزار و ۷۶۲ فقره بوده است، یادآور شد: از این میزان ۲۱ هزار و ۷۰۹ فقره با ۱۲ از مجموع تخلفات حادثهساز بوده است.
رضایی ادامه داد: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخورد با تخلفات در محورهای برونشهری استان ۲۲ درصد و تخلفات حادثهساز ۵۰ درصد رشد داشته است.
راههای استان متناسب با ترافیک فعلی نیست
راههای استان متناسب با ترافیک فعلی نیستراههای استان متناسب با ترافیک فعلی نیستوی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون گواهینامه رانندگی ۸۳ راننده به علت ارتکاب تخلف توسط پلیس راه استان ضبط گردیده است.
رئیس پلیس راه خراسانجنوبی با بیان اینکه بروز تصادفات رخ به رخ که یکی از سهمگینترین تصادفات جادهای میباشد در راههای دو طرفه حادث میشود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که درصد بالایی از راههای استان دوطرفه بوده و متناسب با ترافیک فعلی نیست، دو طرفه بودن جادهها و همچنین بعضاً نقص رویه آسفالت نقش بهسزایی در افزایش اینگونه تصادفات ایفا میکند.
در پایان...
در پایان...در پایان...متأسفانه علیرغم پیگیریهای مسئولان برای بهبود وضعیت جادههای مواصلاتی استان اما باز هم شاهد تصادفات بسیار سهمگین در محورهای موصلاتی خراسانجنوبی هستیم که سالانه جان بسیاری از هموطنان را در معرض خطر انداخته و بسیاری را به کام مرگ کشانده است.
توجه ویژه دولت و تأمین اعتبارات لازم در خصوص دوباندهسازی راههای استان به خصوص در محورهای پرتردد مانند محور بیرجند-قاین، محور طبس، محور سربیشه و غیره جزو درخواستها و مطالبات به حق مردم این استان است.
گزارش از سمیه محمدی
انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب
شناسه خبر: 410359