نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 13:44

پیگیری رفع موانع صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی مازندران

رفع موانع صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی مازندران در ملاقات استاندار مازندران با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه پیگیری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در سفر به تهران با مهدی صفری معاون دیپلماسی وزیر خارجه دیدار کرد.

استاندار مازندران این دیدار به ارائه ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی مازندران اشاره کرد و گفت: استان مازندران در تولید محصولات کشاورزی در ۱۴ قلم مقام نخست را دارد.

حسینی‌پور با بیان اینکه مازندران به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور اصلی شمال به جنوب دارای ویژگی‌های ممتاز و راهبردی است، تصریح کرد: به دلیل اهمیت دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه دارد، استان مازندران نقش ویژه‌ای در ایجاد ارتباط با کشورهای هدف صادراتی ازجمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو اکو و سازمان همکاری شانگهای را می‌تواند داشته باشد.

وی تصریح کرد: تولید محصول راهبردی کشاورزی از جمله گوشت سفید، محصولات کشاورزی برنج، مرکبات و کیوی و زمینه‌سازی برای صادرات به کشورهای همجوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت تبیین ظرفیت‌ها در حوزه صادرات و برخی محصولات کشاورزی و گلخانه‌‌ای و صنعتی، خاطرنشان کرد: مازندران به‌دلیل ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد که  موانع در جهت صادرات و توسعه روابط خارجی مازندران با کشورهای همسایه باید برداشته شود.

حسینی‌پور، خواستار پیگیری و رفع موانع گمرکی، بانکی، داخلی و برخی استانداردهای سخت‌گیرانه در کشورهای همسایه شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجی نیز در این دیدار اظهار کرد: استان مازندران نقش ویژه‌ای در تبدیل شدن به یکی از استان‌های پیش‌رو در حوزه اقتصادی دارد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های اصلی استان مازندران وجود بندر امیرآباد است که در صورت اتمام پروژه ساخت اسکله رو روی ریلی این بندر می‌تواند نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی و مثبت شدن تراز تجاری کشور و تبدیل شدن استانی با اهمیت ملی خواهد داشت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه با بیان اینکه این مسائل نقش مهمی در رفع اشتغال این استان ایفا می‌کند، اظهار کرد: وجود موانعی از جمله توسعه بندر و مواردی از این دست وجود داشت که مقرر شد تا حصول نتیجه و همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری کند.

همچنین مقرر شد معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در راستای پیگیری‌ها رفع موانع صادرات برخی از محصولات کشاورزی استان مازندران از جمله مواد لبنی به روسیه و مرکبات به کشور چین تا حصول نتیجه پیگیری کند و دو طرف براین موضوع توافق کردند که در تعامل مثبت، پایدار و مداوم با یکدیگر بتوانند برای توسعه صادرات مازندران، رفع موانع صادراتی در راستای توسعه دیپلماسی این استان تلاش کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1215915

مهمترین اخبار ایران و جهان: