نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 18:57

جهاد روشنایی با ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی‌ در البرز

مسؤول سازمان سازمان بسیج سازندگی استان البرز گفت: جهاد روشنایی از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در خانه‌ها اجرا می شود که هزینه آن از طریق تسهیلات تأمین می‌شود و درآمد آن به متقاضی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ سرهنگ پاسدار مهران‌ طیران، مسؤول بسیج سازندگی استان البرز،  در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج سازندگی در محل ستاد فرماندهی سپاه امام حسن مجتبی(ع)برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیج سازندگی با هدف محرومیت زدایی در روستاها در اوایل انقلاب تشکیل شد، گفت: در زمان دفاع مقدس این فعالیت‌ها همزمان به مهندسی رزم توسعه یافت و پس از جنگ، با تشکیل وزارت جهاد کشاورزی کمرنگ شد.

وی افزود: در ۱۷ اردیبهشت سال ۷۹سازمان بسیج سازندگی به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی در ذیل وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و در راستای کمک به دولت برای رفع محرومیت زدایی از مردم برای مردم انجام وظیفه می‌کند.

این مقام مسؤول در ادامه در خصوص فعالیت های بسیج سازندگی گفت: ما در ۳ عرصه اصلی اقتصاد مقاومتی، خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنیم. اولویت برنامه ها در سال ۱۴۰۱، موضوع آب، حوزه مسکن محرومین، اماکن ورزشی، کارگاه‌های اشتغال، مدارس و کمک های مومنانه بوده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۴۵۳ طرح محرومیت زدایی توسط بسیج سازندگی در استان اجرا شده که بخشی به بهره برداری رسیده و بخشی در هفته بسیج سازندگی به بهره‌برداری می‌رسد.

 پروژه ۳ ساله با کار جهادی ۹ ماهه به خط پایان رسید

طیرانی با اشاره به پیدایش قرارگاه امام حسن(ع) و ماموریت‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی، گفت: در حوزه آب، ۸ پروژه که سال‌ها به دلیل عدم تامین اعتبارات، صعب‌العبور بودن منطقه و عدم پذیرش توسط پیمانکار انجام نشده بود، در ۶ روستا و با مهلت زمانی ۳ سال به بسیج سازندگی استان واگذار شد. ما توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های جهادی بسیج سازندگی، در مدت ۹ ماه ۹۸ درصد پروژه را پیش ببریم.

وی افزود: طی مدت۹ ماه، ۲ مخزن ۵۰۰ متر مکعبی بتنی، یک مخزن ۱۰۰ متر مکعبی فلزی هوایی، ۱۰ کیلومتر خط انتقال، ۲۰ کیلومتر اصلاح شبکه و غیره توسط بسیج سازندگی استان اجرا شد و بسیج سازندگی استان البرز توانست رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کند.

مسوول بسیج سازندگی البرزبیان کرد: در حوزه کشاورزی، احیای قنوات و طرح‌های آبخیز داری ۱۱ پروژه به ارزش ۴۳۰ میلیون تومان اجرا شد. در حوزه راه روستایی از سال ۱۴۰۱ تا کنون۱۳۰ هزار متر مربع جاده‌های بین مزارع روستایی و مناطق حاشیه شهری و پایگاه‌های مقاومت مراکز نظامی و انتظامی با استفاده از ۱۸ هزار تن آسفالت اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات جهادی در حوزه مسکن محرومین برای احداث، تکمیل و مرمت انجام می‌شود، یادآور شد: همه این اقدامات توسط مردم و گروه‌های جهادی برای مردم محروم انجام می‌شود.‌ در این راستا ۱۲ خانه برای مردم محروم احداث شد. تکمیل ۱۴ خانه محروم و مرمت ۳۱۱ واحد مسکونی در حاشیه شهر توسط گروه‌های جهادی انجام شد.

این مقام مسؤول گفت: در حوزه‌های دیگر در بحث طرح‌های مذهبی فرهنگی ورزشی۸ مسجد ۶ گلزار و ۵ سالن ورزشی در مناطق محروم اجرا شد. ۵ کارگاه اشتغال مرمت و تکمیل و برای تعدای از سرپرستان خانوار شغل پایدار ایجاد شد. در ۲۴ مدرسه برای تکمیل، مرمت و زیباسازی توسط بسیج سازندگی اقدام شد.

وی به برگزاری ۲۲ رزمایش جهادی کمک‌های مومنانه، مواسات و همدلی به صورت سراسری در استان اشاره کرد و افزود: برای برگزاری رزمایش‌های مومنانه همه دستگاه‌ها نهادها و مردم پای کار آمدند و مسؤولیت ان با نماینده ولی فقیه در استان بودهمه دستگاه ها ذیل آن کار می‌کردند و این عملکرد ویژه سپاه استان است. در ایام نوروز نیز ۴۰هزار بسته معیشتی به ارزش یک میلیون تومان و ۱۵۰۰ دست پوشاک تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

طیران با اشاره به اینکه با توجه به نیازهای مردم کمک‌های مومنانه از بسته معیشتی به سبد حمایتی تبدیل شده است؛ گفت: کمک‌های مومنانه همه اقدامات حوزه خدمات از کمک‌به زندانیان،تامین جهیزیه، تامین مسکن استیجاری، لوازم التحریر، خدمات آموزشی و غیره را شامل و بر اساس نیاز مردم بازطراحی واجرا می‌شود.

بیش از هزار گروه جهادی در البرز فعال است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰۳ گروه جهادی سازمان یافته در استان شکل گرفته و ۲۶۸ گروه جهادی تخصصی در لستان فعالیت می‌کنند، افزود: گروه‌های جهادی به صورت محله محور، جغرافیا محور ، مسئله محور (گروه‌های جهادی تخصصی) و مخاطب محورند مخاطب محورند و به عنوان مثال درحوزه کودکان بی‌سرپرست کار می‌کنند. درسال گذشته ۱۱۷۲ اردوی جهادی خدمات رسان توسط بسیح سازندگی در استان اجرا شد که بیش از ۱۲ هزار و ۳۴۸ نفر جهادی به مردم خدمات دادند و ۶۰۰ و ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفرهم خدمات گرفتند.

مسؤول بسیج سازندگی البرز با بیان اینکه‌ در سال ۱۴۰۲ روند سال گذشته به صورت گسترده تر ادامه می‌یابد، گفت: در حوزه راه روستایی، آبرسانی، ابخیزداری، کاشت نهال، توسعه مراتع و ایجاد شهر مولد که فقط مصرف کننده نباشد و در کنارآن فعالیت‌های کشاورزی و گلخانه ای شکل بگیرد از جمله برنامه‌های بسیج سازندگی البرز در سال جدید است.

ایجاد صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزایی

وی در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغالزایی در سطح استان خبرداد و افزود: ۴۴۷ صندوق قرض الحسنه در استان شکل گرفته و ۱۲۷۰ نفر ازقالب این صندوق‌ها در این حوزه مشغول به کار شدند که بیشتر در حوزه مشاغل خانگی‌است و ۳۲ میلیارد تسهیلات پرداخت شده اشت.

طیران یکی از اقدامات سال گذشته را جهاد روشنایی از طریق ایجاد نیروگاه‌های خانگی ۵ کیلوواتی عنوان کرد و افزود: این نیروگاه‌های ۵ کیلووات خانگی خورشیدی با ارائه تسهیلات قرض الحسنه اجرا می‌شود.

 وی افزود: با تعامل بانک و توانیر به هر متقاضی که فضای مناسب اجرا را داشته باشد، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.‌ بخشی از درآمد حاصل از این نیروگاه صرف اقساط بانک ومابقی به شخص متقاضی پرداخت می‌شود. همچنین توانیر تعهد می ‌کند‌که ۲۰ سال برق حاصل از نیروگاه‌های خانگی را بخرد و این درآمدی پایدار برای خانواده است.

مسؤول بسیج سازندگی البرز گفت: تا کنون ۲۳۶ متقاضی برای نیروگاه خورشیدی خانگی ثبت نام کردند و ۱۶ نفر به بانک عامل معرفی شدند. به زودی اولین نیروگاه خورشیدی خانگی افتتاح می‌شود.

 به گفته وی در حوزه تسهیلات تبصره ۱۶ تاکنون ۳۲۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است و ۱۸۵۱ متقاضی شناسایی وبه بانک معرفی شدند. ۷۰۰ نفر نیز از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

طیران با اشاره به عملکرد سازمان بسیج سازندگی در سامانه رصد که سامانه ثبت اشتغال کشور است، گفت: عملکرد اشتغال بسیج سازندگی البرز در سال ۱۴۰۱ ، ۱۵۶ درصد بوده است. تعهد اشتغال این سازمان ۲۲۹ نفر بوده در حالیکه ۵۲۹ شغل ایجاد شده است.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1192615

مهمترین اخبار ایران و جهان: