نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 10:05

فارس من| ضرورت جلوگیری از عرضه پوشاک مغایر با موازین اسلامی

کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی از مسئولان خواستند تا با نظارت دقیق بر وضعیت عرضه و واردات از تولید و واردات هر گونه پوشاک مغایر با شئونات اسلامی خودداری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «لزوم نظارت  بر فروشگاه ها در عرضه پوشاک زنانه» عنوان کردند که براساس برنامه‌ای مشخص و قابل پیگیری تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشاک زنانه و فروشگاه ها ملزم به رعایت اصول اسلامی در تولید، واردات و عرضه پوشاک شوند.

کاربران «فارس من» عنوان کردند که شرایطی فراهم شود تا به وضعیت تولید و واردات تمامی تولید کنندگان و واردکنندگان نظارت شود و اجازه داده نشود که پوشاکی مغایر با شئونات اسلامی تولید و عرضه شود. 

به گزارش فارس،  پیش از این محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزارت  به فارس گفته بود حدود 700 هزار واحد صنعتی ثبت شده تولید پوشاک در کشور و حدود 100 هزار واحد صنعتی کوچک تولید پوشاک در کشور وجود دارد، در کنار اینها تعدادی بی‌شمار واحدهای تولید پوشاک کوچک ثبت نشده وجود دارد که نه تنها هیچ نظارتی بر آنها نیست بلکه در موارد زیادی هم امکان نظارت برآنها وجود ندارد، این‌ واحدهای تولیدی، تولیداتشان بر پایه کشش بازار است، بنابراین ‌متناسب با کشش بازار، کالا به بازار عرضه می‌کنند، قطعا نهادهای فرهنگی نقش بسیار بسزایی در ذائقه‌سازی مصرف کنندگان دارند، ‌برای اینکه عرضه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی افزایش یابد، ضروری است نهادهای فرهنگی اقداماتی را انجام دهند و در زمینه آن فرهنگ سازی کنند.

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزرات صمت اظهار داشت: ‌نهادهای فرهنگی، وزارت صمت را متولی در زمینه تولید پوشاک می دانند و معتقدند که وزارت صمت باید بر وضعیت تولید پوشاک نظارت داشته باشد، قطعا ما نظارت را انجام می دهیم اما باید به این مساله نیز توجه کرد وزارت صمت امکان نظارت بر واحدهای تولید پوشاک غیر‌مجاز و زیرزمینی‌ ندارد حتی نهادهای متولی نیز از امکان دسترسی به آنها را چندان ندارند. 

وی افزود: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که‌ بخشی از بازار برای تامین نیاز مصرف‌کننده به سمت قاچاق پوشاک رفته است و بخشی از این پوشاک نامتعارف به صورت قاچاق تامین می‌شود. 

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات وزارت صمت در پاسخ به این سوال که وزارت صمت به وظایف خود در حوزه نظارت بازار در حوزه پوشاک چگونه عمل می‌کند، اظهار داشت: همانطور که اشاره شد موضوع تولید پوشاک متناسب با حجاب اسلامی و نظارت بر بازار عرضه‌، مساله ای چند وجهی است که حتما برای آن باید کار فرهنگی عمیقی انجام شود؛ در کارگروه ملی مد و لباس که اعضای تشکیل دهنده آن را وزارت صمت، وزارت ارشاد، صدا و سیما و غیره هستن، نشانی به نام شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) ایجاد شده است تا در این بخش وضعیت تولید کالاهایی که پوشاک اجتماع است مانند مانتو، شلوار‌ و غیره پیگیری شود. 

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات نظارت در بخش عرضه پوشاک، تعدد بسیار زیاد واحدهای تولیدی است، ‌اما همانطور که اشاره شد این به منزله آن نیست که نظارتی بر نحوه تولید و عرضه پوشاک نداشته باشیم؛ در مجموع از طریق کد شیما، وضعیت تولید و عرضه پوشاک مجاز، قابل رصد است و نظارت بر نحوه عرضه در بازار نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در سامانه شیما حدود 80 واحد عرضه کننده پوشاک نامتعارف تذکر گرفته‌اند و در صورت عدم اصلاح، این واحدها‌ پلمپ خواهند شد. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1213115

مهمترین اخبار ایران و جهان: