نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 00:22

مرکز پیشگیری از سقط‌های عمدی جنین در لرستان راه‌اندازی می‌شود

خرم‌آباد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از راه‌اندازی مرکز پیشگیری از سقط‌های عمدی جنین در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام دلفان امروز سه شنبه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت لرستان، اظهار داشت: برای اجرا شدن یک طرح به شکل مطلوب، کارهای تحقیقاتی و جمع‌آوری آمار و ارقام نقش به سزایی دارند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نفس عنوان کرد: مرکز نفس مرکزی است که اقدامات آن در راستای پیشگیری از سقط‌های عمدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود، این مرکز در بیمارستان عسلیان راه اندازی شود و در این رابطه می‌توان پس از بررسی موقعیت آن، در صورت دارا بودن شرایط لازم این مکان را انتخاب کرد.

دلفان با تاکید بر ایجاد فرهنگ سازی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت، عنوان کرد: تهیه پوسترها و بنرها و انتشار آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اطلاع رسانی و همچنین نصب آن‌ها در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

لزوم همکاری سازمان‌ها و ادارات برای راه‌اندازی مرکز نفس

مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه نیز در این جلسه اظهار داشت: جلسه امروز با دو دستور کار راه اندازی طرح نفس و فرا رسیدن هفته جمعیت و اجرای برنامه‌های این هفته برگزار شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نفس اظهار داشت: این طرح در راستای پیشگیری از سقط جنین‌هایی که سالم هستند و خانواده‌ها تصمیم به سقط آنها می‌گیرند اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ادامه داد: در راستای اجرای این طرح سازمان‌ها و ادارات باید با دانشگاه همکاری لازم را داشته باشند.

کوشکی، افزود: مکانی که برای راه اندازی این مرکز در نظر گرفته می‌شود، باید در مرکزیت شهر باشد، که جامعه هدف بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های کشوری این طرح، همه مراکز خدمات جامع سلامت آمادگی کامل را برای اجرای این طرح دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به فرارسیدن هفته جمعیت بیان کرد: با توجه به بحران جمعیتی که وجود دارد، تأکیدات وزارت بر باشکوه برگزار کردن این مناسبت است.

کوشکی، گفت: برگزار کردن برنامه‌های این هفته نیازمند همکاری سایر معاونت‌ها، ادارات و سازمان‌ها است که بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

سقط جنین یکی از عوامل پیشگیری از رشد جمعیت است

مهناز مردانی معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این جلسه عنوان کرد: دلایل متعددی در جامعه وجود دارند که سبب کاهش رشد جمعیت شده‌اند، که یکی از این دلایل سقط جنین است.

وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، بسیاری از موارد سقط جنین منجر به تهدید جان مادران می‌شود، که به دلیل مداخلات طرح نفس راهکارهای متعددی برای پیشگیری از سقط‌ها ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: در این مرکز ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به مادران باردار می‌تواند، منصرف کردن مادران را به دنبال داشته باشد و مادران را از لحاظ روحی و روانی حمایت کند.

مردانی، عنوان کرد: گروه‌ها و سازمان‌های مداخله‌گر دیگر، مانند؛ کمیته امداد امام خمینی (ره)، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و … نیز می‌توانند با اقدامات خود افرادی که برای بچه دار شدن مشکلات مالی دارند را از لحاظ مالی حمایت کنند.

وی در خصوص لزوم فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد: در زمینه فرهنگ سازی همه باید در این زمینه پای کار بیایند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1201415

مهمترین اخبار ایران و جهان: