نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 17:50

اشعار مختومقلی موجب شکوفایی اندیشه ها می شود

مراوه تپه - استاندار گلستان گفت: سروده ها و اشعار مختومقلی فراغی روح بخش و عامل شکوفایی اندیشه ها از اعصار گذشته تاکنون است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه عصر پنج شنبه در آئین اختتامیه دویست و نودمین سالروز مختومقلی فراغی در روستای آق توقای مراوه تپه اظهار کرد: گستره تمدنی ایران بسیار فراتر از سرحدات و محدوده‌های جغرافیایی ترسیم شده است؛ در تاریخ و تمدن این دیار کهن شاهد ظهور و تولد ستارگانی بزرگ در حوزه عرفان بوده‌ایم که زمینه ساز شکوفایی اندیشه‌ها را به دنبال داشتند.

استاندار گلستان گفت بسیاری از علما و اندیشمندان و عرفای تمدن ایران بزرگ در زمره طلایی داران عرفان در جهان تلقی و محسوب می‌شوند.

زنگانه گفت: بسیاری از آموزه‌های عرفانی و ادبی حوزه‌های مختلف جهان، نشأت گرفته از شخصیت و مقام عرفا و ادبای تمدن ایران بزرگ است.

در آئین اختتامیه دویست و نودمین سالروز مختومقلی فراغی هیئت ۴۰ نفره از ادبا و عرفای ترکمنستان، سفیر ترکمنستان و سرکنسول ترکمنستان در سرکنسولگری تهران و مشهد و همچنین معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان حضور دارند.

گفتنی است؛ مختومقلی فراغی در سال ۱۱۱۲ هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس چشم به جهان گشود. وی در سال ۱۱۶۲ هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در روستای آق تقای مراوه‌تپه به خاک سپرده شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221259

مهمترین اخبار ایران و جهان: