نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 09:11

صلح و سازش ۴۱ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف لرستان

رئیس شورای حل اختلاف لرستان گفت: از مجموعه پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف، ۴۱ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، یاراله کاکولوند صبح امروز در همایش ستاد صبر لرستان، اظهار کرد: در استان بیش از هزار نفر عضور شورای حل اختلاف استان هستند، همچنین ۶۰۰ نفر صلح یار و حدود ۳۰۰ نفر نیز داور و میانجی‌گر داریم.

وی خاطرنشان کرد: نزد علما و صلحا و تمامی بزرگان همیشه صلح بهتر از قضاوت کردن بوده، چرا که صلح دارای آثار ماندگار و همیشگی است.

رئیس شورای حل اختلاف لرستان با بیان اینکه فصل خصومت وظیفه مجموعه دادگستری است، افزود: در دنیای امروز برون سپاری وظایف به مجموعه‌های مردم نهاد رواج پیدا کرده، به طوری که در برخی کشورها تا ۹۰ درصد پرونده‌های اختلافی توسط همین گروه‌های مردمی انجام می‌گیرد.

کاکولوند بیان داشت: ۴۵ درصد تمام پرونده‌ها توسط مجموعه‌های شورای حل صورت می‌گیرد، ضمن اینکه از مجموعه پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف، ۴۱ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد غلبه عدالت ترمیمی به عدالت کیفری هستیم، افزود: بر اساس تعاریف معنوی به دنبال تقویت این مهم هستیم.

رئیس شورای حل اختلاف لرستان ادامه داد: امروز شاهد جایگزین‌های قضایی هستیم، چرا که رسیدگی قضایی کفاف نداده و باید به سمت جایگزین‌ها برویم، از طرفی اطاله دادرسی مهمترین چالش دستگاه قضایی است و صلح و سازش در رفع این چالش بسیار تاثیرگذار است.

کاکولوند با اشاره به راه‌اندازی پویش می‌بخشم به خاطر امام رئوف بیان داشت: در سال گذشته ۲۱ مورد صلح و سازش داشتیم، حال اینکه طی ۲ ماه اخیر و با اجرای این پویش در استان، تعداد صلح‌ها در پرونده‌های قتل به ۱۴ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه در همین بازه زمانی هزار پرونده مهم به صلح و سازش ختم شده است، افزود: از این‌رو ترویج و تقویت فرهنگ صلح و سازش در پرونده‌های قضایی جهت کاهش اطاله دادرسی اهمیت بالایی دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1220115

مهمترین اخبار ایران و جهان: