نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 13:28

شیوه رسیدگی به اختلافات سوابق بیمه مشخص شد

زاهدان- مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی سیستان وبلوچستان از ابلاغ شیوه‌نامه مشترک وزارتخانه و سازمان تأمین‌اجتماعی برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در مورد احتساب سوابق بیمه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، حامد آرامش گفت: معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار در زمینه الزام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار به بیمه کردن کارگران خود براساس قانون تأمین‌اجتماعی، شیوه‌نامه مشترکی تدوین و به واحدهای اجرایی ابلاغ کردند.

وی افزود: به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون، مکلفند براساس قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس علاوه بر راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون تأمین‌اجتماعی، برخی از اختلافات کارگر و کارفرما در مورد اجرای این تعهد کارفرما، در مراجع حل اختلاف ادارات کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و یکی از عمده‌ترین موضوعات شکایت از دستگاه‌های دخیل در این حوزه در دیوان عدالت اداری، مربوط به موضوعات رسیدگی به این اختلافات و نیز نحوه صدور و اجرای آرای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مطابق مفاد قانون کار و قانون تأمین‌اجتماعی و این شیوه‌نامه، در مراجع حل اختلاف، ادعاهای کارگران در مورد سوابق بیمه‌ای، صرفاً در دوره‌ای که کارگاه مورد ادعا مشمول قانون کار و تأمین‌اجتماعی بوده است، قابل رسیدگی و ملاک صدور رأی خواهد بود و در مورد کارگاه‌های خانوادگی دارای رابطه نسبی درجه یک، مشمولان قانون استخدام کشوری، مشمولان مقررات خاص بیمه‌ای مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، مشاغل آزاد و نظایر آن و کارگاه‌هایی که بر اساس قوانین و مقررات خاص از شمول قانون کار مستثنی شده‌اند، اعمال ماده ۱۴۸ قانون کار موضوعیت نخواهد داشت.

آرامش تصریح کرد: بر اساس این شیوه‌نامه، شعب سازمان تأمین‌اجتماعی موظف به معرفی نماینده خود به‌عنوان کارشناس مطلع برای حضور در جلسات رسیدگی به دعاوی موضوع ماده ۱۴۸ قانون هستند و این کارشناسان با مدارک و مستندات لازم در تمامی جلسات رسیدگی به این دعاوی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که آرای حل اختلاف در خصوص پرداخت حق بیمه، اصلاح عناوین شغلی و دستمزد کارگر توسط سازمان تأمین‌اجتماعی به اجرا گذاشته می‌شود، در این شیوه‌نامه بر ارسال نسخه‌ای از دادخواست ارائه شده به انضمام مدارک و مستندات مربوط به دعاوی، همراه با دعوتنامه جلسه رسیدگی به ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی تاکید شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162968

مهمترین اخبار ایران و جهان: