نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 11:52

کارگری که بعد از ۲۰ سال کارگری، کارآفرین شد

جوان چای‌کار روستای گوراب‌پس بخش مرکزی شهرستان فومن می‌گوید من به عنوان جوان دهه شصتی، از بیست سالگی بر روی دستگاه‌های چای چینی و هرس چین برای دیگران کارگری کردم، ولی امروز و در سن چهل سالگی به همت پیگیرهای مجدانه بنیاد برکت از شرایطی برخوردار هستم که می‌توانم مستقل کار کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، ساریه پورصالح؛ باغداری از جمله مشاغلی است که پرداختن به آن به دلیل برخی از مشکلات و موانعی که باعث بهره وری کم وعدم پایداری با توجه به آمایش مناطق حائز اهمیت است. 

چای یکی از فراگیرترین کالاهایی است که در ایران مصرف بالایی دارد و در هر خانه و محفلی این کالا یافت می‌شود و هر خانوار ایرانی به ویژه گیلانی ها، روزانه چند وعده چای مصرف می‌کنند در حالیکه این محصول فقط در ۲ استان گیلان و مازندران تولی و کاشت می‌شود. 

کاشف السلطنه در بیش از یکصد سال پیش با بررسی همه جانبه‌ای که از وضعیت جغرافیایی کشور انجام داد، در نهایت به این تشخیص رسید که بوته‌های چای فقط در گیلان قابل رویش است و امکان کشت آن در دیگر استان‌ها وجود ندارد؛ امروز این بوته‌ها تا ۳۴ هزار هکتار از اراضی شمال ایران را شامل می‌شود که ۹۰ درصد بوته‌های چای کشور در گیلان کشت شده است. 

جوان چای‌کار روستای گوراب‌پس بخش مرکزی شهرستان فومن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مساحت ۱۰۸ هکتاری باغ‌های چای روستای خود می‌گوید و در توصیف این محصول سبز که بسیاری از موانع باعث می‌شود که انگیزه را از باغداران بگیرد به نمایندگی از کشاورزان چایکار این روستا که دسترنجشان با افت و خیزهای زیادی مواجه است مطالبی را بیان می‌کند. 

کمیل نیاوند با اشاره به اینکه‌عدم توجه و نبود تسهیلات کم بهره برای بهسازی و تجهیز باغات چای از سال‌های ماضی تاکنون، باعث شده بسیاری از باغ‌ها متروکه شده یا در معرض فروش و تغییر کاربری قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: با این حال حمایت‌های سرمایه‌ای و امیدآفرینی درسال‌های اخیر به ویژه اهتمام نهادهایی مانند «بنیاد برکت» که در نوع فرآیند خود برای توسعه روستار بسیار موثر بودند و یاری‌گر احیاء این صنعت میتواند باشد که جای خوشحالی است. 

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی پرسید «طرح سحاب» بنیاد برکت را در حمایت از بخش اشتغال واقتصاد روستا چطور ارزیابیمی کنید؟ گفت: به نظرم این طرح، برنامه‌ای جامع و تدوین شده است که پا به پای تولید در کنار روستاییان و دغدغه‌های شغلی آنان هستند و «تسهیلگری» که ما به تازگی با مفهوم آن آشنا شده‌ایم که در این زمینه، فردی توانمند و تعلیم یافته، مستمر در حال تلاش از پایش اولیه مشکلات حوزه کسب‌وکار تا تسهیل امور بانکی و بعد اخذ تسهیلات، نظارت و رها نکردن تولید کننده برای قوام و پایداری شغل حامی و پشتیبان تولید است که جای خوشحالی دارد و در این زمینه تولید کنندگان می‌توانند با دغدغه کمتری به امورات بپردازند. 

این جوان کارآفرین در پاسخ به این سوال که حمایت از صنعت چایکاری، توسط دستگاه‌های متولی چه قدر به پایداری مشاغل و انگیزه جوانان برای‌عدم مهاجرت از روستا تاثیرگذار است؟ می‌گوید: بارقه‌های امید را از خود بنده می‌توانید مشاهده کنید؛ ز و رونق کسب و کار خود را در سال جدید کشاورزی به برکت نهادی میدانم که به سراغم آمد و بی‌وقفه در کوتاهترین زمان ممکن گره از کارم باز کرد. 

نیاوند توانسته با حمایت بنیاد برکت یک دستگاه چای چین خریداری کند و با آن امرار معاش می‌کند که خوشحال است که قبلا کارگر بوده امروز توانسته به عنوان یک کارآفرین و مستقل کار کند. 

وی همچنین در خصوص میزان برداشت چای با دستگاه چای چین گفت: برداشت برگ سبز چای هرساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد که برداشت اولیه آن از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و همزمان با اواخر مهرماه، برداشت مرحله پایانی چای پاییزه در مزارع شهرستان فومن آغاز می‌شود و تا اوایل آبان به پایان می‌رسد، باغداران هر کدام با توجه به شرایط خود به روش‌های مکانیزه و سنتی برگ‌های چای را از سر بوته‌ها می‌چینند و با نظارت کارشناسان اداره چای بعد از درجه‌بندی کیفی چای محصول جمع آوری شده را به کارخانه برای فرآوری تحویل می‌دهند. 

این جوان کارآفرین می‌گوید که این دستگاه روازنه ۲ هکتار باغ با برداشت ۲ تن برگ سبز چای برایش درآمدی بالغ بر ۸ میلیون تومان دارد. 

با اندکی تامل در بررسی مشکلات باغداران حوزه چای به این نتیجه می‌توان رسید که تدوین برنامه‌های حمایتی و رسیدگی به باغ‌های چای چه در بخش حمایت از نهاده‌هایی که کیفیت چای را ارتقاء می‌دهد، چه در بهسازی تجهیزات و توسعه ادوات و مکانزاسیون به سهولت کار و انگیزه بهره بردار می‌انجماد. 

چای تولید ایران تنها چای تولیدی ارگانیک در جهان است که در هیچ یک از مراحل تولید آن، به سبب شرایط اقلیمی مناسب، از سم استفاده نمی‌شود و آفات نیز در این شرایط بطور طبیعی از بین می‌روند. 

وقتی مصرف کننده، چای ایرانی می‌نوشد؛ می‌داند که با یک محصول عاری از سم وکود است و این خود یک شاخص مهم توسعه در تولید داخلی کشور است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1141168

مهمترین اخبار ایران و جهان: