نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 09:16

با حساسیت فصلی در بهار چه کنیم؟

یک فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: افراد مبتلا به آلرژی فصلی حتما باید به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی پرهیز کنند.

دکتر سید محمد فتحی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: آلرژی فصلی بیشتر در بهار و تابستان شایعه بوده و افراد مختلف از کودکان تا بزرگسالان را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه آلرژی فصلی بیماری خطرناکی نیست اما اذیت کننده بوده و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، عنوان کرد: علایم این بیماری شامل خارش بینی، خارش چشم، عطسه های مکرر، گرفتگی و آبریزش بینی است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی تصریح کرد: معمولا در فصل بهار تراکم گرده های گیاهی در فضا افزایش می یابد بنابراین بیمارانی که زمینه آلرژی داشته باشند دچار این حساسیت می شوند.

فتحی بیان کرد: برای کاهش علایم حساسیت فصلی یک سری اقدامات می تواند کمک کننده باشد که از جمله آن ها می توان به استفاده از روش های ممانعت کننده از ورود گرده های گیاهی به مجاری تنفسی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از ماسک در شرایطی که از منزل خارج می شوند برای افراد دارای حساسیت ضروری است زیرا تا حدی موجب کاهش ورود گرده ها به مجاری تنفسی می شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی ادامه داد: همچنین این افراد هنگام سوار شدن در خودرو باید شیشه ها را بالا بکشند و با توجه به اینکه تراکم گرده های گیاهی در ساعات اولیه صبح و شب هنگام در فضا افزایش می یابد، تا حد امکان در این ساعات در هوای آزاد قرار نگیرند.

فتحی خاطرنشان کرد: این افراد باید فرآیند خشک کردن لباس های شسته شده رو داخل منزل انجام دهند زیرا گرده ها روی آن ها نشسته و وارد منزل می شود.

وی با اشاره به اینکه درمان های کوتاه مدت در این بیماری بسیار کمک کننده است، گفت: استفاده از داروهای آنتی هیستامین در راس درمان ها قرار دارد بنابراین افراد مبتلا به آلرژی فصلی حتما باید به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی پرهیز کنند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی ادامه داد: این بیماری خطر جانی ندارد اما کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرا می دهد و موجب اختلال در کار می شود.

فتحی یادآور شد: حساسیت فصلی وقتی به بیک بیماری مزمن تبدیل شود، احتمال بروز عوارضی مانند عفونت گوش، عدم رشد مناسب فک پایین و به تبع آن خارج شدن دندان ها از وضعیت عادی وجود دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1144624

مهمترین اخبار ایران و جهان: