نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 22:34

مهره اصلی رشد تولید؛ هم افزایی همه دستگاه های اجرایی

کارشناس اقتصادی موضوع دیگری را که می تواند در حوزه رشد تولید نقش آفرین باشد موضوع هم افزایی دستگاه های اجرایی با همدیگر دانست و گفت: اگر هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه و از همه مهم تر مردم و کارآفرینان دست به دست هم بدهند می توان قله رفیع اقتصادی را به سلامتی و با کمترین مخاطره پیمود.

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ بیش از یک دهه است که پیشوای مسلمین جهان با انتخاب شعارهایی خط را برای دستیابی به خودکفایی ایرانی مقتدر از همه لحاظ، پیش رو همگان به ویژه مسئولان قرار می دهند تا همه با به میدان آوردن هر آنچه دارند بتوانند پیروز این میدان باشند.

امسال را هم رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران به تاسی از سلسله شعارهای سال های قبل که به توانمند سازی درون در همه زمینه ها به ویژه تولید برمی گشت سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند حال پرسش اینجاست که برای عملی شدن این شعار چه باید بکنیم و چطور می توانیم پرچم خودکفایی را در میدان مقابله با تحریم ها به اهتزاز درآوریم و برای عملی شدن شعار سال قبل چه کردیم؟

مهدیه ضیائیان،کارشناس اقتصادی در خراسان جنوبی به پرسش خبرنگار فارس از بیرجند این طور پاسخ داد که رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران که به نقش مهم و اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی برای توسعه و پیشرفت کشور و در یک کلام توانمندی درونی ایران اسلامی پی برده اند بیش از یک دهه است شعارهایی را برای سال ها انتخاب می کنند که حول محور اقتصاد است و امسال را نیز سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند.

به گفته وی برای تحقق منویات مقام عظمای ولایت به طور حتم باید از قابلیت ها، توانمندی ها، امکانات و تجهیزات و از همه مهم تر نیروهای توانمند و خبره بیشترین بهره را ببریم.

خرید کالا های ایرانی صدر باشد

وی رشد تولید را راهبردی مناسب برای رسیدن به توانمندی های لازم در درون کشور و وابسته نبودن به اقتصاد نفت دانست و خاطرنشان کرد: همه برای رشد تولید باید دست به دست هم بدهند و از همه مهم تر خرید تولیدات ایرانی در صدر همه خریدها باشد چرا که این اقدام رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار و تولید ثروت  را در پی دارد.

آن طور که این کارشناس اقتصادی برآن تاکید دارد، به طور حتم باید تولیدکنندگان داخلی کیفیت محصول خویش را افزایش دهند تا اقبال برای خرید محصول آن بیشتر و در نتیجه رونق تولید بیش از پیش اتفاق بیفتد.

ضیائیان همراهی و همدلی همگان را در این زمینه بسیار اساسی دانست و تصریح کرد: تحقق مهار تورم و رشد تولید نیاز به عوامل بسیاری دارد که یکی از مهم ترین مولفه های آن امنیت مرزها ست

وی امنیت را پیش نیاز همه موفقیت ها عنوان کرد و ادامه داد: با تامین امنیت در مرزها جلوی قاچاق کالا گرفته شده و زمینه رشد تولید فراهم می شود.

هم افزایی دستگاه های اجرایی مهره اصلی رشد تولید

وی موضوع دیگری را که می تواند در حوزه رشد تولید نقش آفرین باشد موضوع هم افزایی دستگاه های اجرایی با همدیگر دانست و تصریح کرد: اگر هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه و از همه مهم ترین مردم و کارآفرینان دست به دست هم بدهند می توان قله رفیع اقتصادی را به سلامتی و با کمترین مخاطره پیمود اما در این بین نقش آفرینی دولت بیش از دیگر قوا ست.

این کارشناس اقتصادی تکیه بر قابلیت های داخلی را چراغ راه تبدیل وضعیت موجود به مطلوب برشمرد و اضافه کرد: برای برخواردی از وضعیت مطلوب به طور حتم باید از نیروی انسانی کارآمد و خبره در حوزه اقتصاد بهره لازم را برد.

وی به فراهم بودن زمینه برای تولید در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تنها چیزی که باید بیشتر تقویت شود پیدایش یک اراده قوی برای قطع امید از بیرون و توجه و تمرکز حداکثری به ظرفیت‌های درون است ودر این رابطه باید بستری برای کارآفرینان مهیا شود تا بنگاه های تولیدی با فعالیت های چند برابری، تولید را به جایی برسانند که در زندگی مردم اثر گذار باشد.

نقش بی همتای تولید

کارشناس اقتصادی بیان داشت: مسائل اقتصادی که امروز در کشور مطرح شده متعدد است از جمله «اصلاحات نظام بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام می شود.

ضیائیان گفت: تولید تأثیر مستقیم بر اقتصاد و اقتصاد بارور تأثیر مستقیم در استقلال دارد و زمانی که دشمنان قسم خورده به دنبال فشار حداکثری و اعمال تحریم های ظالمانه بر ضد ملت شریف ایران هستند و می خواهند برای رسیدن به مطامع خود، جمهوری اسلامی را به زانو دربیاورند و سبب کوتاه آمدن ما از مواضع محکم سیاسی شوند، بهترین کار تلاش برای رونق اقتصادی و تولید است.

وی ادامه داد: رشد تولید و مهار تورم سبب درآمدزایی برای مردم، رونق کسب و کارها، تشویق سرمایه گذاران و بهبود نسبی وضعیت مردم می‌شود.

وی با اشاره به این که با افزایش تولید زمینه برای درآمد زایی دولت بیش از گذشته فراهم می‌شود، تصریح کرد: زمانی که درآمد مردم بالا برود به طبع  درآمد دولت از بخش دریافت مالیات نیز افزایش می یابد و با رونق تولید به وابسته نبودن به نفت و درنتیجه بالارفتن درآمد دولت و کاهش نقدینگی و تورم می رسیم.

چرخه متفاوت واحدهای فناور

این کارشناس اقتصادی در ادامه به شعار سال قبل که «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» بود اشاره کرد و گفت: هرچند درتحقق این شعار تا حدودی موفق بودیم اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اقتصاد دانش بنیان به جمع فروش محصولات شرکت های فناور برنمی گردد  چرا که چرخه این شرکت ها به طور کامل برعکس دیگر واحدهای تولیدی ست یعنی ابتدا باید بازاریابی های لازم انجام بعد آن واحد فناور وارد چرخه تولید شود.

ضیائیان با بیان این که برای تحقق شعار سال چه امسال و چه سال ها قبل باید متولیان امر در کف میدان اقتصادی حضور یابند افزود: اگر سری به نقاط محروم و مرزی خراسان جنوبی به صورت میدانی بزنیم می بینیم که چندان اتفاقی برای تحقق شعارهای سال که همگی به تولید برمی گردد نیفتاده است.

اقتصاد دانش بنیان اقتصادی سهل ممتنع

وی اقتصاد دانش بنیان را یک اقتصاد سهل ممتنع دانست و تصریح کرد: تا زمانی که مفاهیم درست این اقتصاد را مسئولان، مردم، سیاستمداران، تولیدکنندگان و... متوجه نشوند نمی توان در این زمینه راه به جایی برد.

به گفته وی اقتصاد دانش بنیان از بستر دچار مشکل است و تا وقتی که ساز وکار درست آن را درک نکنیم نمی توانیم راهکار درستی را هم برای آن ارائه دهیم.

وی به اشباح شدن قوانین در حوزه دانش بنیان ها اشاره کرد و ادامه داد: برای این که شرکت های دانش بنیان به موفقیت لازم دست یابند به طور حتم به زمانی سه تا پنج ساله نیاز دارند و مداخله دولت هم باید در این زمینه بسیار هوشمندانه باشد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1132268

مهمترین اخبار ایران و جهان: