نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 21:49

ماکرون: برای حل تنش باکو و ایروان ابتکار تازه دیپلماتیک ارائه می‌کنم

رئیس جمهور فرانسه از گفت‌و‌گو با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان ارائه ابتکار دیپلماتیک جهت تنش زدایی بین این دو کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور فرانسه  روز دوشنبه در مجمعی با حضور سفرای این کشور گفت که روزهای آینده با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در این مجمع اظهار داشت که این هفته با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و ابتکار دیپلماتیک جدیدی برای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی ارائه خواهد کرد.

وزات خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه به شدت از  رئیس جمهور فرانسه و حمایت او از ارمنستان انتقاد کرد. «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت، دیدگاه‌های مغرضانه امانوئل ماکرون که بار دیگر تکرار شد، روند صلح را تضعیف و تصور نادرستی از وضعیت کنونی منطقه ایجاد می‌کند.

حاجی زاده گفت، محکومیت جنگ ۴۴ روزه قره باغ  که منجر به آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان شد و همچنین تاکید ویژه بر ادعاهای فرانسه درباره وضعیت انسانی منطقه غیر قابل درک نیست.

ماکرون در جمع سفرای فرانسه گفت: «این هفته با "نیکول پاشینیان"، نخست وزیر ارمنستان و "الهام علی اف"، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان صحبت خواهم کرد. ما خواستار اجرای کامل توافق‌ها در مورد کریدورلاچین خواهیم بود و همچنین به طرح جدیدی خواهیم رسید.»

چندی قبل، یک قانونگذار فرانسوی  خواستار حمایت نظامی بیشتر از ارمنستان در تقابل با جمهوری آذربایجان شد. «گیلبرت لوک دویناز» قانونگذار فرانسوی و رئیس «گروه دوستی فرانسه و ارمنستان»،  خواستار حمایت بیشتر نظامی از ارمنستان شد. وی گفت که فرانسه باید به تسلیح ارمنستان کمک کند. رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان افزود: «ما همچنان در کنار ارمنستان و بخش ارامنه نشین  قره باغ کوهستانی خواهیم بود. موضع ما توسط همکاران من در مجلس سنا بیان شده است.»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1474168

مهمترین اخبار ایران و جهان: