نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 16:56

تظاهرات مردم سوریه علیه کردهای متحد آمریکا

صدها نفر از اهالی منطقه المالکیه در شمال شرق سوریه علیه عناصر کُرد متحد آمریکا به خیابان‌ها آمده و شعار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روستای «معبدا» در منطقه المالکیه در شمال شرق سوریه امروز (یکشنبه) شاهد تجمع اهالی این روستا به همراه روستاهای اطراف در اعتراض به اقدامات شبه‌نظامیان کُرد همسو با آمریکا بود.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، معترضان در این تجمع علیه تنگناهای ایجاد شده علیه ساکنان، به غارت بردن محصولات کشاورزی، تصاحب دارایی‌ها و ربایش جوانان روستاها و به خدمت‌گیری آن‌ها در مناطق درگیری شعار دادند.

به گفته منابع محلی، معترضان اقدام به بستن جاده‌ها و آتش زدن تایر خودروها کردند و پس از آن اعتراضات گسترش یافت و در چندین روستای منطقه صاحبان کسب و کارها اقدام به اعتصاب کرده و مغازه‌های خود را بستند.

به نوشته سانا، نیروهای اشغالگر آمریکایی که به طور غیرقانونی در منطقه «جزیره سوریه» حضور دارند در همکاری با شبه‌نظامیان «نیروهای دموکاتیک سوریه» (SDF) اقدام به غارت چاهای نفتی و محصولات کشاورزی روستاها می‌کنند و همزمان جوانان روستاها را به اجبار خدمت نظامی می‌گمارند.

در همین راستا عناصر کُرد در تاریخ سوم شهریور به بهانه پاکسازی روستاها از عناصر داعش و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر از آغاز عملیات امنیتی خبر دادند؛ عملیاتی که با دستگیری «احمد الخبیل» فرمانده شورای نظامی دیرالزور همراه شد و خیزش بی سابقه عشایر عرب را به همراه داشت.

خیزش عشایر عرب تا جایی پیش رفت که توانستند چندین روستا از جمله الباغوز، السوسة، الشعفة، الکشمة، هجین، البحرة، غرانیج، الکشکیة، أبو حمام، أبو حردون، الحرذی، سویدان، درنج، الطیانة، ذیبان، الصبحة و الشحیل و همچنین بخش‌هایی از شهر الصبیحه را به کنترل خود در آورند. این درگیری‌ها حتی به حومه استان رقه و الحسکه نیز کشیده شد و در نهایت با میانجیگری آمریکا شرایط به شکل موقت آرام شد.

شبه‌نظامیان کُرد نیز در ۱۸ شهریور اعلام کردند پس از حدود دو هفته به عملیات امنیتی خود در استان دیرالزور در شرق سوریه پایان داده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501624

مهمترین اخبار ایران و جهان: