نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 16:42

همدان آماده میزبانی از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

همدان- همدانی ها آماده میزبانی از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند، موضوعی که یک مطالبه جدی است و مسئولین باید در این مسیر گام های بلندی بردارند.

خبرگزاری مهر، استان‌ها؛ آزاده صفی: نمی‌شود نامش بیاید و یاد همدان نیفتاد. نمی‌شود تولد، قد کشیدن و به ثمر نشستنش، در این دیار نادیده گرفت. جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بزمی است که همدانی‌ها سال‌ها است با آن خو گرفته و خاطرات زیادی از روزهای پاییزی و این جشن دارند.

این جشنواره سال‌های طولانی است که «امید» را نه‌تنها به فضای تئاتر بلکه به فضای فرهنگ و هنر همدان تزریق کرده و همدانی‌ها بدون این رویداد انگار چیزی کم دارند. جدا از اینکه همدانی‌ها همیشه برای برگزاری جشنواره سنگ تمام گذاشته‌اند بسیاری از هنرمندان سراسر کشور نیز آن را از بهترین رویدادهای فرهنگی کشور می‌دانند.

چند روز قبل بود که اداره کل هنرهای نمایشی خبر داد بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار نمی‌شود و یزد میزبان جدید این دوره از جشنواره است‌. در ادامه این خبر آمده بود که «با توجه به لزوم اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی سریع برای اجرایی شدن هرچه بهتر این رویداد هنری و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی و بر اساس تفاهم اولیه صورت گرفته با استاندار یزد، جشنواره به این استان منتقل شد.»

این در حالی است که روزهای قبل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از آمادگی استان برای برگزاری جشنواره خبر داده بود!

این خبر، اهالی تئاتر همدان را در شوکی ناباورانه فرو برد و خواستار پاسخی قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان هستند.

همدان آماده میزبانی از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

هیچ‌گونه تعلل، حاشیه‌سازی یا ایجاد مشکل نمی‌تواند میزبانی جشنواره را از همدان بگیرد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار خواهد شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه هیچ‌گونه تعلل، حاشیه‌سازی یا ایجاد مشکل نمی‌تواند میزبانی جشنواره را از همدان بگیرد، افزود: اراده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار بر برگزاری جشنواره در همدان است.

وی با اشاره به اینکه همدانی‌ها آماده برگزاری این جشن بزرگ در همدان باشند، اظهار کرد: حق همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است که میزبان رویدادهای فرهنگی ویژه باشد و نباید این حق را از همدان گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اضافه کرد: مشکلاتی در رابطه با برگزاری جشنواره وجود داشت که حل می‌شود و هیچیک مانع اجرای این برنامه در همدان نخواهد شد.

علاقمند به برگزاری جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان در همدان هستیم

استاندار همدان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: علیرغم اینکه اعتبار مشخص فرهنگی در اختیار استانداری نیست اما قول دادیم هزینه اسکان و بخشی از تغذیه میهمانان را بپردازیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ادامه داد: روزهای گذشته اخباری رسید که استان برای برگزاری جشنواره همراهی نمی‌کند در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد و فضاسازی بوده است.

وی تصریح کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه تخصصی در این زمینه است و برای این فعالیت‌ها بودجه تعریف شده دارد و اگر در استانداری بودجه‌ای در این زمینه وجود دارد، مشخص کنند که آن‌را به این سمت سوق دهیم.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: با وجود در اختیار نداشتن بودجه فرهنگی برای برگزاری جشنواره اما با حمایت و کمک بخش خصوصی و دستگاه‌های دیگر همراهی لازم را خواهیم داشت تا جشنواره از همدان نرود.

استاندار همدان در پایان بیان کرد: علاقمند به برگزاری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان در همدان هستیم و از وزیر همدانی فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود که مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشد.

گفتنی است؛ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از اساس یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتری است که همدان خاستگاه اصلی آن بوده و از سال ۱۳۷۰ که اولین دوره آن در این شهر برگزار شده است.

جشنواره‌ای که سال‌هاست با نام همدان گره خورده و در طول سالیان متمادی فراز و نشیب‌های فراوان به خود دیده است. حال در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین دوره از این جشنواره، هنرمندان تئاتر همدان انتظار دارند باز هم میزبان این رویداد باشند و با جشنواره‌ای که خود پایه‌گذار آن هستند، خاطره‌های تازه‌ای رقم بزنند.

همدان آماده میزبانی از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

منبع: مهر
شناسه خبر: 1469868

مهمترین اخبار ایران و جهان: