نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 06:36

اوکراین هیچ امتیازی در مورد توافق غلات نخواهد داد

وزیر خارجه اوکراین می گوید کیف در مورد طرح غلات دریای سیاه امتیاز نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه درباره کریدور غلات دریای سیاه گفت: «اوکراین هیچ امتیازی در مورد طرح غلات دریای سیاه نخواهد داد و موضع روسیه را برای از سرگیری این توافق در نظر می‌گیرد.»

اردوغان روز گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که انتظارات مسکو در مورد ابتکار غله را عادلانه می‌داند و در عین حال ابراز امیدواری کرد که بسته پیشنهادی جدید در مورد توافق غلات بتواند به احیای آن کمک کند.

حال پس از این سخنان اردوغان؛ وزیر خارجه اوکراین گفته است: «موضع ما منصفانه است. ما نباید گروگان باج گیری روسیه شویم، روسیه خودش مشکلاتی را ایجاد کرده است.»

وزیر خارجه اوکراین افزود: دیپلمات‌های اوکراینی قبل از دیدار اردوغان با پوتین در شهر سوچی روسیه با مقامات ترکیه گفت‌وگو کردند و موضع خود را در این مورد «روشن» اعلام کرده بودند.

این در حالی است که روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در سوچی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه میزبانی کرد، خطاب به همتای ترکیه‌ای خود گفت که روسیه آماده است تا مذاکرات «توافق غلات» را از سر بگیرد.

پوتین همچنین با اشاره به توافق غلات که مسکو چندی پیش آن را به حالت تعلیق درآورد نیز افزود: آماده‌ایم تا درباره توافق غلات مذاکره کنیم. امروز درباره آخرین تحولات در شرایط اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

روسیه تیرماه سال جاری توافق غلات با اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. این توافق تردد امن محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند را در طول سال گذشته تضمین می‌کرد. توافق مذکور به میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در راستای کمک به تسهیل بحران جهانی غذا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعقد شد. مسکو و کی‌یف هر دو جزو پیشتازان حوزه صادرات غلات محسوب می‌شوند. مسکو اعلام کرده است که اگر درخواست‌های مسکو ذیل توافق مبنی بر بهبود صادرات غلات و کود شیمیایی این کشور محقق شود، به توافق بازخواهد گشت.

از سوی دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه پیرامون دیدار ررسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر سوچی اعلام کرد که مذاکرات میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از حدود ۳ ساعت به پایان رسید.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در این خصوص ادامه داد: بخش اول مذاکرات پوتین و اردوغان بسیار سازنده بود. تبادل نظر انجام شد. در خصوص تمامی موضوعات مهم برای طرفین نیز تبادل نظر شد.

«دیمیتری پسکوف» ادامه داد: هنوز تصمیمی در مورد نحوه حضور پوتین در نشست گروه- ۲۰ گرفته نشده است. تاریخ دیدار دوجانبه رؤسای جمهور روسیه و چین در دست توافق است.

وی در این خصوص اضافه کرد: مذاکرات پوتین و اردوغان بسیار سازنده بود. وزرای دفاع روسیه و ترکیه گفتگوهای جداگانه ای داشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485668

مهمترین اخبار ایران و جهان: