نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 16:22

خط قرمز نقد سیاست خارجی، منافع ملی است، نه افراد و دستگاه‌ها

معاون سیاسی وزارت امور خارجه باب یان اینکه خط قرمز نقد سیاست خارجی، منافع ملی است، نه افراد و دستگاه‌ها، گفت: دولت سیاست خارجی را موضوعی ملی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه بیستم شهریورماه با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چهارچوب‌های سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت.

بهای امنیت و توسعه وادادگی در قبال آرمان‌ها و ارزش‌ها نیست

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به حساسیت امر سیاست خارجی در سامانه حکمرانی گفت: سیاست خارجی عرصه احساس نیست، بلکه میدان باورها، عقلانیت و هوشمندی است. باقری با اشاره به اینکه عده‌ای این‌گونه القا می‌کنند که "بهای امنیت و توسعه"، "وادادگی در قبال آرمان‌ها و ارزش‌ها" است، تصریح کرد: "پایداری امنیت و توسعه" در گرو "پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌ها" است. این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضدارزش جلوه دهند، عملاً می‌خواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با اشاره به جدیت دولت در مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تأمین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است. باقری با اشاره به تجربه طرف‌های مقابل از تحولات سال گذشته و در عین حال پیوستگی استمرار تعامل و گفتگو میان دو طرف، ابزار امیدواری کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای ازسرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.

بزرگترین خدمت دولت به سیاست خارجی جلوگیری از سیاسی بازی در این حوزه است

باقری با تاکید بر نگاه راهبردی دولت به عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: اگر تنها خدمت این دولت به سیاست خارجی، جلوگیری از سیاسی بازی با سیاست خارجی باشد، باید آن را دستاوردی راهبردی برای تأمین منافع ملی دانست. وی افزود: دولت تحت هیچ شرایطی وارد سیاسی بازی برخی جریان‌های سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده و با اهتمام تمام تلاش کرده تا سیاست خارجی در تراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسأله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای نقش‌آفرینی در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: دولت سیزدهم نسبت به هیچ برگی از صفحات کتاب روابط خارجی و عملیات دیپلماسی در چهار دهه گذشته بی‌اعتنا نیست و تمام آن را با ارزش می‌داند، چراکه هر صفحه آن یا درسی است برای تجربه و یا سرگذشتی است برای عبرت.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با اشاره به اینکه سیاست خارجی عرصه اندیشه و فکر است، گفت: صیانت از هویت ملت ایران که دارای سه جنبه هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ملی، است کار ویژه اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. باقری در ادامه افزود: برای اینکه سه جنبه هویت ملت ایران در دل و جان جوانان ایرانی نقش ببندد مدرسه و دانشگاه نقش بسیار مهم و حیاتی در تعمیق و تحکیم باورها و ارزش‌ها که زیرساخت و بن مایه سیاست خارجی را شکل می‌دهند، دارند که در این میان عامل تربیت پیش و بیش از آموزش در ساختن فکر، سرشت و منش جوانان عاشق ایران عزیز نقش دارد.

اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت شرق هیچ دلیلی بر بی‌توجهی یا کم‌توجهی به دیگر ظرفیت‌ها نیست، گفت: اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد و به هر میزان که این کشورها آماده نقش‌آفرینی در توسعه کشور باشد، با اقبال طرف ایرانی مواجه خواهد شد، اما تاکید راهبردی رئیس جمهور این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت غربی باشد.

باقری با تاکید بر عزم دولت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در مناسبات خارجی اظهار داشت: چتر دیپلماسی دولت سیزدهم هر کشوری را که از اراده کافی و توانایی مناسب برای هماهنگی و هم افزایی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران برخوردار باشد، در برمی‌گیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به سیاست تنش‌زدایی در قبال همسایگان به‌عنوان یک نگاه راهبردی در دولت، تصریح کرد: احیای روابط با عربستان نشان داد دیپلماسی دولت سیزدهم از اراده و توانایی لازم برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و بلندمدت برخوردار است.

مزیت درخشان دیپلماسی دولت سیزدهم، نقش‌آفرینی مستقیم و مؤثر رئیس جمهور در مدیریت روابط خارجی است

باقری با بیان اهتمام ویژه و مستمر رئیس جمهور به تحول و ابتکار در سیاست خارجی اظهار داشت: نقطه قوت و مزیت درخشان دیپلماسی دولت سیزدهم، نقش‌آفرینی مستقیم و مؤثر و پیگیر پیوسته رئیس جمهور برای تحقق اهداف سیاست خارجی و مدیریت روابط خارجی است.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه با اشاره به استقبال دستگاه سیاست خارجی از ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف برای افزایش کارآمدی سیاست خارجی تصریح کرد: خط قرمز نقد سیاست خارجی همان خط قرمز اجرای سیاست خارجی است که همانا منافع ملی است، لذا هیچ فرد یا دستگاهی هرچند به نوبه خود هویت شخصی و حیثیت اجتماعی قابل احترامی دارد، هیچگاه خط قرمز نقد سیاست خارجی نیست.

وی در پایان با اشاره به ضرورت تعامل تنگاتنگ دانشگاه و دستگاه سیاست خارجی اظهار داشت: تعامل دانشگاه و وزارت خارجه هم به نفع رشد علمی در دانشگاه است تا جایی که می‌تواند مرزهای دانش و پژوهش را جابه‌جا کند و هم به نفع وزارت خارجه است چراکه ایجاد کارگاه‌های علم و تجربه در امر سیاست خارجی، بستر لازم برای تبیین ابعاد پیدا و پنهان سیاست بین‌الملل و درک پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل را فراهم می‌آورد، لذا وزارت امور خارجه از ایجاد سازوکاری برای تعامل هدفمند سیاست خارجی و دانشگاه استقبال می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1494868

مهمترین اخبار ایران و جهان: